Na een lange stop van het voetbal van liefst 10 weken, hervatte De Monnik de competitie zaterdag 26 februari met een verrassende winst in en tegen Anjum. Een echte streekderby tegen onze buren die slechts zijn gescheiden door, een brokje zeewater.
In de afgelopen 10 weken was het weer heel vaak slecht, maar hoe anders was het deze zaterdag met een prachtig zonnetje, windstil en een lekker temperatuurtje.

De Monnik startte weer met Rutger Otten als keeper die na een lange tijd afwezig was vanwege een gebroken hand.
Gelukkig wel want De Monnik had zo bleek, deze hard nodig.
De wedstrijd startte gelijkwaardig, maar De Monnik had de eerste echte kans in de 12e minuut toen Hielke van Duinen de keeper van Anjum op de proef stelde.
In de 15e minuut moest Rutger binnen 2 minuten echt in actie komen.
Daarna werd Anjum de nr. 3 van de ranglijst sterker, maar De Monnik onder leiding van Rutger stond goed te verdedigen. De Monnik kwam zelfs in de 31ste minuut op voorsprong.
Een voorzet kwam lastig aan bij Arjen Koerts die de bal echter goed onder controle kreeg en toen bekwaam af maakte. 0-1.
In de 37ste minuut dacht Anjum gelijk te maken, maar buitenspel maakte dat dit niet doorging. In de 40ste minuut had De Monnik op 0-2 kunnen komen, maar eigenlijk moeten komen, maar voor een leeg doel kreeg Twan Zuidersma de bal niet in het doel. Rust 0-1.

Erna zette Anjum goed druk op het doel van De Monnik, maar vond vaak Rutger op haar weg. Deze was echter kansloos in de 54ste minuut en kwam Anjum op gelijke hoogte.
Daar kon de thuisclub niet lang van genieten, want 4 minuten later kapte Twan zich fraai vrij en schoot van afstand nog fraaier raak. 1-2
Daarna werd het 1 richtingsverkeer richting het Monnik doel maar de verdediging hield prima stand en kwam Anjum wel een keer door, dan stond Rutger er altijd nog.
De druk op het doel van De Monnik werd alsmaar groter met veel corners tot gevolg, maar De Monnik sleepte, waarbij vele Monnik spelers op hun laatste tandvlies liepen, de voorsprong over de eindstreep na een leuke, zeer spannende wedstrijd.
Alleen al door de fantastische vechtlust was de winst verdiend en was het gejuich na het laatste fluitsignaal van de goede scheidsrechter Holwerda dan ook terecht. Zie foto
Een man van de wedstrijd noemen we hier nooit, maar deze keer een uitzondering voor Rutger Otten die na een lange blessuretijd een geweldige wedstrijd keepte.

Dat het een zware wedstrijd was geweest bleek wel uit het feit dat het aan boord, tijdens een terugreis nog nooit zo rustig was. De energie was op.

Aldert Stielstra

De juichende afvaardiging na de wedstrijd;
Staand vanaf links:
Tony Dam, Jefrey Brink, Twan Zuidersma, Hielke van Duinen, Robin de Roos,
Erwin Frijters, Rutger Otten, Eddy Bakker, Jan v/d Zaag, Erik Dam, Aldert Stielstra
Voorste rij vanaf links:
Thomas Stal, Arjen Koerts, Peter v/d Meer, Jasper v/d Meij, Maik Hellinga, Daryl Eijer

Foto gemaakt door Jan Bert Arends (dus niet op de foto)