Zaterdag 11 mei moest De Monnik volgens programma KNVB uit naar ZEC uit Zandeweer, maar onderling was de wedstrijd omgedraaid.
De Monnik was al op bezoek geweest bij ZEC dus waren dezen nu op bezoek bij De Monnik.
De uitslag was eender aan die in Zandeweer 3-0, maar nu 3-0 voor De Monnik.

In het eerste gedeelte was ZEC meer te vinden op de helft van De Monnik tot de drinkpauze.
Dat leidde dat supporter Gerda van de Lageweg op de telefoon keek en zag dat het maar 14 graden was en dan een drinkpauze!
Maar dat leidde er wel toe dat De Monnik daarna sterker werd en via Simon van Duinen de mooiste kans kreeg maar strandde op de keeper.
Monniksdoelman Robert Jannaschk kreeg nog eenmaal de hulp van de paal.
Ruststand 0-0.

In de tweede helft nam De Monnik weer het heft in handen en dat leidde in de twee en vijftigste minuut tot 1-0 door een afstandsschot van Tony Dam met wat hulp van de doelman.
Zes minuten later weer een grote kans voor Tony maar nu was de doelman Tony de baas.
Het was een soort degradatieduel en die zijn meestal niet al te best, maar vaak wel spannend.
En spannend bleef het, mede ook omdat Thomas Stal staande haast op de doellijn, de bal er niet in kreeg.
Dus bleef het ook leuk om naar te kijken.
Op drie kwart van de wedstrijd ging Tony alleen richting ZEC doel en was alleen af te stoppen door zowat zijn shirtje van zijn lijf te trekken.
Dat leverde een terechte gele kaart op van scheidsrechter Jappie Poortinga, en dat ZEC met 10 spelers verder moest.
Daar profiteerde De Monnik al snel van. Darryl Eijer speelde zich knap vrij en rondde fraai af.
2-0. Fraaie goal!
Darryl`s tweede en De Monnik zijn derde was nog fraaier, toen Darryl vanaf zo’n dertig meter met een boogbal over de keeper, de bal in het doel liet belanden en daarbij al juichte voordat de bal in het doel lag.
De 3-0 stand was ook de eindstand, ondanks dat ZEC, toen weer met 11 spelers nog wat aandrong. Verdiende winst voor de thuisclub.

JAN SMINK
Jan is een zeer trouwe supporter van De Monnik. Woont in Groningen maar bezoekt zo nu een dan een wedstrijd op Schier. Maar bij de uitwedstrijden is Jan altijd aanwezig.
Kort geleden werd Jan getroffen door een hart infarct en werd direct geopereerd. Inmiddels gaat het weer goed. De Monnik wenst Jan heel veel sterkte bij zijn verder herstel, en hoopt dat hij in het nieuwe seizoen weer bij de wedstrijden aanwezig zal kunnen zijn.

Aldert Stielstra