Zaterdag 08 februari ging een wedstrijd van De Monnik eindelijk weer eens door, al ging dit niet zonder problemen vooraf.
Donderdags kwam de mededeling van Friese Boys 4 dat de wedstrijd werd afgelast wegens tekort aan spelers. Dit was dan de 3e keer dat zij hun wedstrijd tegen De Monnik afgelasten.
Dit viel bij De Monnik in zeer slechte aarde. Vrijdag meldde Friese Boys 4 dat de wedstrijd toch kon doorgaan. Ze hadden hun 3e team afgelast en spelers daarvan in het 4e geplaatst.
Een prima oplossing. Dat hield in dat De Monnik de spelers telefonisch moest benaderen en daaruit bleek dat sommige ook alweer andere plannen hadden gemaakt, maar het lukt om 13 spelers bijeen te krijgen.

Dus trad De Monnik aan in Kollumerzwaag waar vooraf een minuut stilte in acht werd genomen ter nagedachtenis aan 2 sterfgevallen binnen de Friese Boys.

De Monnik ging als een wervelwind van start en sneed als een mes door de boter, door de verdediging  van de thuisclub. Dit leverde een aantal enorme kansen op, maar de afwerking liet te wensen over.
Naar 6 van zulke kansen en na 16 minuten, was het raak en het was Remco Sikkema die de score opende. 0-1
In de 23ste minuut werd de voorsprong verdubbeld door Bram Boersma die raak kopte. 0-2
De Monnik ging door met Daan Bouwknegt in de ploeg op jacht naar meer. In de 40ste minuut begon Tony Dam zoals wel vaker, op hoge snelheid aan een solo en maakte deze bekwam af. 0-3.
De goed spelende Sander Doorn zag zijn treffer afgekeurd door buitenspel.
Deed Friese Boys 4 dan aanvallend helemaal niets? Nee geen enkele schot tussen de palen geplaatst tot de 43ste minuut toen een prima vrije trap doel trof. 1-3 de ruststand.

In de 2e helft bracht De Monnik 2 nieuwe krachten in het veld met Douwe van der Lei en Willem van Bon. Dat had echter geen enkele invloed op het prima spel van de eilanders die hun beste wedstrijd tot nu speelden. In de 51ste minuut was het raak en dat notabene door invaller Douwe. 1-4.
In de 55ste minuut ging Daan alleen op de keeper af, maar gaf met een passje Douwe de kans met een intikker zijn 2e te maken en dat was de 5e voor De Monnik. 1-5.
In de 69ste minuut zag Joris van der Zaag zijn treffer afgekeurd maar in de 74ste minuut was het wel weer raak door Douwe, dit met een bloed zuivere treffer, waarmee hij dus zijn hattrick scoorde. 1-6. Een voorzet van Douwe werd door de meer dan prima doelman van de Boys deze keer niet goed behandeld, en dreigde het doel in te gaan, en daar was Bram als de kippen bij om het laatste tikte te doen, maar Bram stond vooraf in buitenspelpositie.
De thuisclub slaagde in de 2e helft erin niet 1 bal tussen de palen te krijgen en zo kwam de eindstand in deze voor De Monnik simpele wedstrijd op 1-6.

Of toch niet?

Enkele uren later stond op internet en officiele uitslagen een stand van 1-7. Had uw verslaggever iets gemist of had de scheidsrechter niet goed geteld, dan foutief ingevuld.
Het onderzoek leidde ertoe dat de eindstand inderdaad 1-6 was. Echter in de stand wordt de stand 1-7 verwerkt.
Toch bleef hierdoor de zege mager want deze had duidelijk in de dubbele cijfers moeten liggen. Zal later blijken dat bij de eindstand van de competitie een gelijk aan punten is bereikt en het doelsaldo beslissend is en dan blijkt dat De Monnik 1 doelpunt meer heeft. Maar ja zover is het nog lang niet.

Aldert Stielstra