Zaterdag 6 april om 12.30 werd er afgetrapt in Rijperkerk en dat onder toezicht van een heus Monnik legioen, bestaande uit liefst 5 man/vrouw. (zo waren onze trouwe supporters Jos en Atty Saveur uit Leeuwarden aanwezig)
Dat lijkt niet veel, maar vergeleken met dat van de thuisclub, was dat het 5 voudige.
Gezien de wedstrijd van vorige week was De Monnik nogal wat gewijzigd vanwege afzeggingen en ook van enkele sterkhouders.
Zo ontbraken Geert de Jong (enkelblessure), keeper Arjen Koerts en de topscoorders gebroeders van Duinen, om uiteenlopende omstandigheden.
De eerste kans kwam na 8 minuten en die was van De Monnik, maar de keeper redde de inzet van Tony Dam.
Na een kwartier kwam de thuisclub op voorsprong.
Door een onnodige foute ingooi kwam de bal bij een Rijperkerk speler, en deze schoot een als voorzet bedoelde bal, ook tot zijn eigen verbazing, precies in de kruising en onhoudbaar voor invaller-doelman Peter van de Meer. 1-0.
Dus moest De Monnik weer in de achtervolging.
Had ook veelal de bal, maar echte grote kansen leverde dat niet op.
Vlak voor rust een prachtige aanval. Daan Bouwknegt lanceerde Wessel van de Zee en hij gaf een voorzet op Tony en zijn knal werd weer gestopt door de keeper.
Dus met een 1-0 achterstand de kleedkamer in.

Daar weer uit, zette De Monnik met 3 verse spelers, en tandje hoger tempo, de thuisclub onder druk, maar daar stond echt een prima meespelende keeper op doel.
Deze goed voetbalde goed mee en greep daarbij vroeg in, waardoor weinig gevaar ontstond voor het doel van de thuisclub.
Langzaam drong Rijperkerk wat meer aan en kreeg De Monnik wat ruimte voor de tegen stoot.
Bij zo`n tegen stoot omspeelde Tony wel de keeper maar kwam wat naast het doel terecht en kon deze er niet in krullen.
Misschien was een voorzet beter geweest.
Na een 20 minuten kwam dan toch de verdiende gelijkmaker. Een verre uittrap van keeper Peter kwam terecht bij Sander Doorn en deze gaf een perfecte voorzet op Daan die onhoudbaar afwerkte. 1-1.
Daarna ging De Monnik op zoek naar meer, was ook meer in balbezit maar tot 100% kansen kwam het niet.
Ook begon de vermoeidheid mee te spelen en in de slotfase zette de thuisclub De Monnik wat onder druk, dat alle zeilen nog moest bij zetten om de 1-1 over de streep te trekken.
Dat lukte en de 1-1 was dan ook wel een juiste uitslag in een niet altijd goede wedstrijd, maar het was wel een interessante wedstrijd.
Maar de stemming was goed bij De Monnik en aan boord werd de 18 jarige verjaardag van Thomas Stal dan ook feestelijke gevierd.