Zaterdag 04 juni was het weer zover. Nadat er 2 jaar geen toernooi vanwege de bekende oorzaak kon plaats vinden. Ieder had er weer zin in, maar het leek wel dat onbekende machten er minder enthousiast over waren.
Dat begon al in de week vooraf aan het toernooi dat 2 clubs die hadden toegezegd, maar deze toezegging niet gestaan deden.
Maar dat was niet het enige. Lees verder.

De opening van het toernooi om 12.00 uur rondom de middencirkel werd gedaan door Monniks voorzitter Jelle de Jong, die iedereen van harte welkom heette en een sportief toernooi toewenste.
Er waren dus nog 3 ploegen die elkaar 2x zouden ontmoeten in wedstrijden van 20 minuten.
De eerste wedstrijd ging tussen De Monnik en Groen-Geel uit Groningen. (Bij De Monnik deed een opmerkelijke gastspeler mee. Yassin geboren in Algerije, maar is Fransman en speelt in Engeland bij Chelsia en nu dus even op Schier)
Deze verzorgde wel de voorzet in de allereerste minuut, waaruit Robin de Roos de 1-0 scoorde.
Een minuut later sloeg het noodlot toe, toen bij een duel een Groen Geel speler zijn scheenbeen brak.
Op het terras was onze eigen huisarts aanwezig, zodat die de eerste hulp kon verrichten. Na het bellen van 112 kwam de ambulance, waarna werd besloten de helikopter te laten komen. De ongelukkige werd afgevoerd naar het ziekenhuis en hopelijk ook naar een spoedig herstel.
Groen-Geel besloot om niet verder deel te nemen aan het toernooi en toen waren er nog 2 clubs over.
Besloten werd dat De Monnik en ACV uit Assen met een wedstrijd van 3x 30 minuten het toernooi tot het einde te brengen. Om 13.20 uur kon de start weer plaats vinden.
In het 1ste gedeelte nam De Monnik in de 14e minuut de leiding door Hylke van Duinen, maar in de 24ste minuut kwamen de oudjes van ACV weer langszij na een strafschop.

In het 2e gedeelte kwam De Monnik inde 8ste minuut op 2-1 door Eric Dam, maar 3 minuten later was het alweer 2-2.
Toch zou De Monnik dit gedeelte afsluiten met een voorsprong na een intikker van Douwe van de Lei. 3-2

In het 3e gedeelte was het een beetje over bij ACV en kon het De Monnik niet meer bijbenen. In de 6e minuut werd het 4-2 door Peter van der Meer en 5-2 door weer een gastspeler Job Adema.
Met deze stand floot scheidsrechter Jappie Poortinga voor het laatst.
Niet nadat deze eerst nog een treffer van ACV afkeurde wegens buitenspel en De Monnik een strafschop gaf wegens hands, welke werd gemist door Eric Dam.

Normaal bestaat de 3e helft uit napraten en een beetje drinken. Maar hiervoor leende zich ook goed
de 4e helft, waarin voorzitter Jelle het toernooi sloot.
Geen bekerwinnaar, maar de wisseltrofee ging naar Groen – Geel, met wel de belofte dat ze nu volgende jaar wel terug moeten komen om deze te verdedigen. Wie er zeker de volgende keer niet bij zal zijn is voorzitter Jelle die zoals bekent ons eiland per 01 oktober zal verlaten.

Bij de toernooien (Hemelvaart -Pinkster) stijgt het consumptie gebruik naar grote hoogte, waarbij de koeling bij De Monnik niet toereikend is. Daarbij kreeg De Monnik hulp van De Marlijn en Vrouwe Jacoba. Hiervoor dank. Dat geldt ook voor alle vrijwilligers voor, tijdens en na de toernooien.