De Monnik herstelde zich goed na de dweper van vorige week door nu met 2-4 te winnen VCR.
De Monnik ging hoopvol richting Rinsumageest dat als het goed ging daar met 15 man zou verzamelen. Uiteindelijk waren het er maar 13.
Coach Jan van de Zaag had daar geen goed gevoel bij en liet daardoor Douwe van de Lei nog opdraven vanuit Dokkum. Dat bleek later een juiste zet.
Al na 4 minuten was het raak. Robin de Roos leverde een prachtige voorzet af, welke simpel door Twan Zuidersma werd ingekopt. 0-1
Daarna bleef De Monnik wat sterker maar zag langzaam toch de thuisclub wat beter in de wedstrijd komen. Dat kwam ook mede omdat bij De Monnik zich een ware blessuregolf ontwaarde.
Eerst moest Robin naar de kant, vanwege tekort aan lucht, maar kon later terugkomen.
Vlot daarna staakte Peter van de Meer de wedstrijd wegens knieproblemen. Dat was weer wat later ook het geval bij Erwin Frijters.
In de 17e minuut kwam De Monnik goed weg toen VRC de lat raakte. Echter het was De Monnik, die in de 26ste minuut de voorsprong verdubbelde door Hylke van Duinen die met een prachtige draai om de as een vrij veld kreeg en daarna goed afrondde. 0-2.
2 minuten later kwam VCR terug tot 1-2 door een strafschop welke trouwens thuishoorde in de categorie cadeautjes.
Nadat Twan nog een goede kans liet liggen, ging de wedstrijd gelijkwaardig naar de rust.

Daarin bleek dat keeper Rutger Otten niet verder kon. Dat werd opgelost door Peter dan maar als keeper terug in het veld terug te laten keren.

Het was koud en winderig in Rinsumageest en deze wind had De Monnik tegen in de 2e helft en het was de verwachting dat de eilanders het moeilijk zouden krijgen.
Echter al na een minuut was het weer raak voor De Monnik. Een prachtige pass van Sjoerd Stamhuis werd door Hylke het doel ingewerkte. 1-3.
Nog even probeerde VCR snel terug te komen en in de 56ste minuut moest Peter handelend optreden wat een penalty tot gevolg had kunnen hebben, maar de scheidsrechter wees echter naar een corner.
Kennelijk waren de felle portesten van De Monnik bij de 1ste strafschop succesvol geweest.
Uit de corner moest Peter zich nog strekken om een treffer te voorkomen. Daarna dicteerde De Monnik dat daarna een dijk van een wedstrijd speelde.
Ook toen De Monnik in de 58ste minuut een 10 minuten met 10 man verder moest na een gele kaart van Bram Boersma.
Weer 2 minuten later sloeg het noodlot toe.
Bij een onschuldig gebeuren werd Jasper van der Meij ernstig geblesseerd aan zijn knie en moest per brancard van het veld en daarna richting Martini ziekenhuis in Groningen. Een geweldig tegenslag voor De Monnik, maar vooral voor Jasper. (Zie onder het verslag de foto en Jasper zijn eigen update) Hierdoor was De Monnik zijn gehele verdedigingsblok kwijt en werd Hylke laatste verdediger en kwam Douwe in het veld. Kennelijk niet uit het veld geslagen bleef De Monnik dicteren en had via Douwe 1x en Sjoerd 2x grote kansen, maar alleen Douwe had in de 83ste minuut succes 1-4 na aangeven van Robin.
Het was in de blessuretijd dat VCR nog profiteerde van een foutje bij De Monnik en de eindstand bepaalde op 2-4.
Een overwinning voor De Monnik waar niets op viel af te dingen.
Vreugde, maar deze werd overschaduwd door de blessure van Jasper.
Jasper ook vanaf hier veel sterkte en hopelijk een spoedig herstel.

Jasper: Nou ik mag God bedanken. Meniscus is eruit geklapt en vervolgens direct weer terug op zijn plek gegaan. Dat is dus de knak die ik hoorde. Helaas wel het einde seizoen voor mij.

NOG EVEN DIT

Bovenstaand reclamebord hangt langs het veld bij VCR.
Het kan toch niet zo zijn dat de voorzitter van De Monnik sponsort bij de concurrentie.
Maar toch lijkt het wel zo, of zou de gedachte zijn dat er een band zou zijn tussen de beide clubs.
Immers in het ver verleden kwamen de Grijze Monniken naar Schiermonnikoog vanuit Rinsumageest.
Dus eigenlijk zijn het onze voorvaderen.

Aldert Stielstra