Zaterdag 30 oktober behaalde De Monnik in deze competitie de eerste winst met 4-7 en dat in Kollumerzwaag tegen Friese Boys 2. (FB)
De Monnik vloog uit de startblokken en in de 3e minuut was het al raak.
Een vrije trap van Erik Dam werd door Peter van de Meer vanuit de lucht rechtstreeks hard in het doel geschoten. (in de eredivisie zouden ze spreken van een wereld goal).
Leek het even op een makkelijk middagje, maar niet veel later moest keeper Rutger Otto de gelijkmaker vorkomen. Echter in de 8ste minuut was deze wel kansloos. 1-1.
Maar het was toch weer De Monnik dat in de 19e minuut de leiding nam door Robin de Roos met een intikker en dat was zijn eerste goal voor De Monnik.
2 minuten later was Robin dicht bij zijn tweede, maar de keeper voorkwam dat.
In de 28ste minuut werd het toch 1-3. Erik stond praktisch op de zijlijn en de keeper was ver uit zijn doel, maar was te laat terug voor het van ver geschoten schot van Erik op het verlaten doel. Prachtig doelpunt.
De Monnik haar nieuwe aanwinst Twan Zuidersma startte voor het eerste in de basis en bekroonde dit direct met een goal in de 32ste minuut na voorbereidend werk van Robin. 1-4.
Vlak voor rust werd het 1-5 en dat weer door Twan, nu na voorbereiding van Tony Dam.
Een grote voorsprong na een prima gespeelde eerst helft in hoog tempo en dat op een zwaar kleiveld.

In de 2e helft kwam De Monnik met 3 nieuwe spelers in het veld. Tim Vlasma voor Erik, Job Smit voor Thomas Stal en Mike Brugsma voor Bram Boersma.
Uiteraard was het in het 2e gedeelte allemaal wat minder en dat was wel logisch.
Wel kwam De Monnik al in de 49ste minuut op 1-6 toen Tony het voorbereid werk deed en Robin zelfs zijn 2e intikker kon scoren.
Tempo ging omlaag en de wedstrijd was eigenlijk wel gespeeld. Rustig kabbelde de wedstrijd verder in de tijd. In de 57ste minuut kwam Thomas weer in het veld voor Job die geblesseerd de arena moest verlaten.
In de 67ste minuut scoorde FB tegen 2-6 en in de 72ste minuut kwam Douwe van de Lei in het veld voor Hylke van Duinen.
In de 75ste minuut werd Rutger verrast door een vrije trap waarbij de bal in het doel verdween. 3-6.
In de 78ste minuut zat het er voor Douwe alweer op na een handeling die de scheidsrechter beloonde met een rode kaart.
De Monnik met 10 man verder en zou het dan toch nog spannend worden. Antwoord is Nee. Want in de 83ste minuut een geweldige counter met Tony die Twan bediende die daarna beheerst binnen schoot 3-7.
Deze scoorde dus in zijn basisdebuut een hattrick en dat is een geweldig binnenkomer.
Wel scoorde FB in de 88ste minuut de laatste goal met een geweldige onhoudbare knal. Eindstand 4-7.

Een vermakelijke wedstrijd waarin de scheidsrechter veel toeliet. Soms iets te veel, maar het kwam het tempo in de wedstijd wel ten goede. De Monnik nu op de 8ste plaats met het zicht naar boven en dat is niet onterecht gezien de komende tegenstanders.

De Monnik heeft de laatste tijd nogal last van blessures.
Een aantal waren wel mee naar Kollumerzwaag en namen plaats in de dug-out.
Vanaf links: Simon van Duinen, Lars Dobbinga, Douwe van de Lei (die nog wel een paar minuten speelde) en Joris van der Zaag.