Na 3 grote overwinningen beleefde De Monnik zaterdag 26 oktober een teleurstellende dag. Dat begon al bij aankomst in Damwoude toen bleek dat er gespeeld moest worden op kunstgras tegen mede koploper Broekster-Boys4 (BB).
Daar was niet op gerekend en dan heb je ook niet het meest geschikte schoeisel.
De tegenstander heeft het duidelijke voordeel dat het gewend is om op zo’n veld te spelen en ook te trainen.
Het veld was vreselijk stroef en de bal maakt andere bewegingen dan op een grasveld. Ook startte De Monnik nog met de wind tegen en dus waren alle zaken aanwezig dat De Monnik het zwaar zou krijgen.
Dat werd het dan ook. Het had anders kunnen worden wanneer Simon van Duinen al na een paar minuten alleen voor de keeper had gescoord, ja eigenlijk had moeten scoren, maar de keeper van BB redde goed en toonde in het vervolg zich ook een bekwaamde doelman.
Het veld was zo stroef dan de zolen van de schoenen van Simon eraf vlogen, maar na enig plakwerk lukte het om verder te spelen.
In de 10e minuut kwam de thuisclub al op voorsprong. De niet al te sterke scheidsrechter zag een bal op een bloot lichaamsdeel aankomen en gaf een strafschop. Maar de bal kwam echter op de knie van Tony Dam en niet op zijn hand.
Doelman Jordy de Vreeze was kansloos bij dit cadeautje. Deze was ook kansloos toen deze vlak voor rust werd gepasseerd door zijn eigen medespeler Jasper van de Meij.
Jasper verzuchtte later direct met voetballen te stoppen als ze altijd op zo’n veld zouden moeten spelen. Voor het eerst in deze competitie kwam De Monnik op achterstand en ging met 2-0 de rust in.

Coach Jan van de Zaag was er heilig van overtuigd dat het in de 2e helft nog goed zou komen en gaf het stokje van coaching over aan Eddie Bakker, waardoor Jan zelf even wat andere zaken kon regelen. De Monnik speelde wel iets beter maar verre van goed. Wat wel beter was, was dat het gemopper op elkaar zoals in het eerste helft, in de 2e helft gelukkig achterwege bleef.
Tony was dichtbij de aansluittreffer maar strandde ook op deze 59-jarige! Keeper.
De wedstrijd kabbelde wat door en na een half uur viel de beslissing. Vlak bij de paal stonden 2 De Monnik spelers naar de bal te kijken, in plaats van wat te doen, en een 3e speler er wel wat mee deed en de bal in het doel frommelde. Deze 3e speler was van BB en dus 3-0.

De Monnik bleef het proberen de eretreffer te fabriceren maar daarbij kreeg je de indruk dat ze zouden moeten doorspelen tot de jaarwisseling, en nog niet zouden scoren.

Conclusie: Misschien werd Daan Bouwknegt tot wel wat gemist, de eerste nederlaag deze competitie, kunstgras niet aan De Monnik is besteed, en verder deze wedstrijd maar zo snel mogelijk vergeten.