Zaterdag 8 oktober pas de derde competitieronde en daarin direct al een topper. De Monnik ontving thuis ONT 4 (Opeinde-Nijega-De Tike) die net als De Monnik de beide voorgaande wedstrijden had gewonnen.
Een topper dus en dat was ook doorgedrongen bij het publiek, want de opkomst was prima. Daarnaast werd door het publiek met fakkels de spelers verwelkomt en daarmee duidelijk gemaakt de thuisclub goed te willen ondersteunen.

De aftrap werd gedaan door de pupil van de week en dat was deze keer Jack Anker.
De Monnik nam direct het heft in handen en kreeg na 4 minuten al een enorme kans nadat Erik Dam
Twan Zuidersma bereikte, maar deze strandde op de ONT keeper, die na afloop zo bleek, de man van de wedstrijd te zijn.
Maar 12 minuten later was het wel raak aan de andere kant van het veld, en stond De Monnik op een 0-1 achterstand.
Dat het geluk deze middag bij De Monnik het wat liet afweten, bleek direct daarna toen Erik de bal over de keeper lobde en dat bal op de bovenkant van de lat belandde.
De Monnik bleef de sterkere ploeg al moest het wel attent blijven op de uitvallen van ONT een wat oudere ploeg met erg veel routine.
De Monnik kreeg goede kansen via Robin de Roos en Twan, maar het duurde tot de 32ste minuut voordat de gelijkmaker viel.
Uit een corner belande de bal tegen de binnenkant van de paal en bleef op lijn rollen, maar met een hak tikte Erik de bal over de lijn. 1-1.
Deze stand leek de ruststand te worden, maar in de allerlaatste minuut kwam ONT toch nog op voorsprong toen de bal na binnenkant paal via de andere paal binnen rolde. 1-2.
Een ongelukkig moment zo pal voor rust.

In het 2e gedeelte ging De Monnik duidelijk op zoek naar de gelijkmaker en die leek via een schot van Twan er te komen in de 50ste minuut, maar het schot kwam via de paal in de handen van de keeper.
5 minuten later was het tegen de verhouding in wel raak voor ONT 1-3.
Daarna nog een grotere tegenslag voor De Monnik met het uitvallen van Hylke van Duinen. Volgens de privacyregels mag je niets vertellen over gezondheid van mensen, maar dit was een duidelijk hamstring geval en wat nog erger is, is dat Hylke pas weer na de winterstop, en dat is op 28 januari 2023, weer inzetbaar is.
Dat is sneu voor De Monnik, maar vooral voor Hylke zelf. (Beterschap).
Dit leidde tot wat omzettingen bij De Monnik. Robin loste Peter van der Meer af in de goal en deze ging verder als veldspeler.
Even werd het wat onvriendelijk in het veld, maar verder was het toch een sportieve wedstrijd, waarin scheidsrechter Jeroen Frijters bekwaam leidde.
De Monnik kwam in de 73ste minuut tot de aansluittreffer via een perfecte counter welke werd afgerond door Erik. 2-3.
Daarna zette De Monnik een slotoffensief in en kreeg mogelijkheden, maar ook ONT kwam er soms gevaarlijk uit, waarbij De Monnik een paar keer goed weg kwam.
In de slot minuten ging zelfs doelman Robin mee in de aanval, maar de verdiende gelijkmaker viel niet meer.
Het bleef bij 2-3, maar een gelijkspel was meer een afspiegeling van deze boeiende topwedstrijd geweest.
De Monnik dat best wel een goede wedstrijd speelde, maar het niet benutten van de kansen (ook in de voorgaande wedstrijden), brak de ploeg deze keer op.
De Monnik dus even een stapje terug, maar de competitie duurt nog 19 wedstrijden. Dus er is nog niets verloren.