Zaterdag 15 december kwam De Monnik in en tegen Veenwouden tegen een versterkt 4e team niet verder dan 1-1, en dat was de eerste remise van het seizoen.
Met Arjen Koerst weer terug op het doel moest deze al in de 1ste minuut voorkomen dat de thuisclub op voorsprong kwam.
Het antwoord van De Monnik kwam direct erna, met de mooiste kans voor Bram Boersma.
De Monnik, dat speelde zonder aanvoerder Daan Bouwknegt, waar Tony Dam op zijn plaats ging spelen, en die zag een geweldige knal gestopt.
Zo gebeurde er van alles in de eerste minuten en beloofde het een enerverende middag te worden, en dat werd het ook.

Na 15 minuten een knal van Hylke van Duinen, die via de paal naast ging.
Zo hield De Monnik wel de controle op de wedstrijd, maar was Veenwouden wel driegend in de counter.
Maar De Monnik met een excellerende Geert de Jong als laatste verdediger, stond deze middag pal, en na 22 minuten juichte De Monnik al, maar tot ieder verbazing werd de bal nog van de lijn gehaald. De rust kwam met 0-0, en daarmee deed De Monnik haar zelf tekort, en dat zou De Monnik  later in de wedstrijd nog opbreken.

In de 2e helft kwam De Monnik nadat eerst nog de bal van de lijn werd gekopt, en Hylke de bal niet langs de prima keepende Veenwouden doelman kon krijgen, op 0-1.
Het was zijn broer Simon die in de 4e minuut alleen op de doelman afging en deze het nakijken gaf.

Hierna nam de thuisclub de regie van de wedstrijd meer en meer over, en dat leidde soms tot hachelijke momenten voor het Monnik doel.
Toch was De Monnik in de 16e minuut weer het dichtst bij een treffer, maar Jasper van de Meij kopte op de lat, en na een half uur schoot Hylke zoals wel gebruikelijk de laatste tijd, maar weer eens op de paal.
Een minuut later kwam Veenwouden op 1-1. Keeper Arjen raakte een ongelukkig stuitende bal verkeerd. Deze ging toen omhoog, in plaats van weg van het doel, en in de scrimmage die ontstond maakte de thuisclub via onderkant lat gelijk.
Een minuut later voorkwam de paal dat De Monnik op achterstand kwam.
Hierna zette De Monnik wel aan voor een slotoffensief, en dat leidde tot een aantal mogelijkheden, met de mooiste voor Tony, maar zijn knal werd op de geweldige manier uit het doel gehouden.
De dissonant van de wedstrijd was de scheidsrechter Hendrik Prins, die het niet kon belopen, en meest vreemde beslissingen nam, en dat meestal niet in het voordeel van De Monnik.
De eilanders gingen daar eigenlijk goed mee om, maar na mate de wedstrijd vorderde nam de irritatie wel toe.
Dat leidde ver in de blessure tot een opstootje tussen beide ploegen, met hier en daar wat handtastelijkheden.
Daarop nam de scheids eigenlijk eens een juiste beslissing door voor het einde te fluiten.
Alleen daar was deze wel te laat mee, want de hoeveelheid bijgetelde tijd sloeg nergens op.
Maar waarschijnlijk heeft het klokje de snelheid aangepast aan het tempo van deze scheidsrechter.

Ook de rust liep aardig uit, en daardoor schoof het eindsignaal steeds verder op, waardoor De Monnik in tijdnood kwam voor de terugreis voor de boot van half 4.
Hiervoor moest de toegestane snelheden worden overschreden, en nu maar hopen dat er geen bekeuringen op de mat vallen.

Een prachtige boeiende wedstrijd waarin De Monnik goed speelde, alleen verzuimde om in de 1ste helft afstand te nemen, en daardoor was de 1-1 uiteindelijk wel een juiste eindstand.