Zaterdag 28 april won De Monnik overtuigend met 6-2 de vriendschappelijke wedstrijd thuis tegen de reserves van Middelstum.
Al in de tiende minuut viel de openingstreffer voor de thuisclub toen Joris van der Zaag op randje buitenspel door mocht en gemakkelijk afrondde 1-0.
Daarna ging het enigszins gelijk op al waren De Monnik aanvallen gevaarlijker.
Pas in de twee en veertigste minuut kwam de 2-0 door Erik Dam, die alleen voor de keeper de bal eigenlijk verkeerd raakte en daardoor de keeper met een rolletje verraste.

Middelstum begon de tweede helft met een paar kansrijke aanvallen, maar het was De Monnik die in de vier en vijftigste minuut op 3-0 kwam toen Erik zijn enorme snelheid goed gebruikte en bekwaam scoorde.
Direct daarna werd Erik gewisseld en werd het scoren drie minuten later overgenomen door zijn broer Tony. 4-0.
In de vijf en zestigste minuut werd er hands gemaakt bij De Monnik en legde scheidsrechter Jappie Poortinga de bal terecht op de stip.
In eerste instantie stopte keeper Peter van de Meer de penalty, maar was in de rebound kansloos 4-1. De Monnik was nauwelijks bekomen van deze tegentreffer of er lag al een tweede achter keeper Peter in het doel. 4-2.
Maar in de zeventigste minuut kwam het antwoord van De Monnik op de 2 treffers van Middelstum, toen Tim Vlasma met de mooiste goal van de middag de 5-2 maakte, met een prachtige boogbal vanaf een 25 meter over de keeper.
De Monnik bleef daarna op jacht naar meer goals, en deze viel dan ook in de tachtigste minuut toen Sjoerd Stamhuis prachtig met het hoofd scoorde en met deze 6-2 kwam ook het einde.
Het was leuke wedstrijd onder prachtige weersomstandigheden waarbij het zeer talrijke publiek goed aan hun trekken kwam.

KOLLUM.
Officieel stond de competitiewedstrijd thuis tegen Kollum 3 op het programma. Echter voor de 3e keer kwam dezen dit seizoen, niet opdagen. Ook vorig seizoen was dat 2x aan de orde.
Nu kan het gebeuren dat je een keer te weinig spelers hebt. Maar liefst 5x in 2 seizoenen bij dezelfde club, dan kun je daar wel uit opmaken, dat ze geen zin hebben in een reisje naar Schiermonnikoog. Maar wel De Monnik naar Kollum laten af reizen.
Kollum wil graag laten zien dat ze een mooie goed georganiseerde club zijn, maar met dit onsportieve gedrag kun je daar wel vraagtekens bijzetten.
Tegenwoordig komt de KNVB direct in actie, als er een plastiek bekertje met een spatbier op het veld wordt gegooid.
Terecht dat tegen dat wangedrag wordt opgetreden.
Maar wordt het dan ook niet eens tijd dat ook binnen de lijnen wordt opgetreden tegen wangedrag, zoals het niet opkomen van een tegenstander.
Nee dan hoor je de KNVB niet.
Och prikken we hem toch weer op een andere datum.
Maar andere datums zijn langzamerhand op. Optreden met straf dat is wat de KNVB moet doen. In het verleden werd wel opgetreden tegen zulk onsportief gedrag. Dit maar in ere herstellen.