De tegenpartij in deze wedstrijd op zaterdag 27 augustus was Blauw-Wit (BW) uit Leeuwarden met hun 3e team 0-19.
Dit jonge team van BW nam al na twee minuten de leiding. 0-1.
Bij De Monnik waren er problemen met het aantal spelers.
Interim-coach Eddie Bakker had maar elf spelers tot zijn beschikking.
Ook was er geen scheidsrechter, maar BW bracht daarin uitkomst.
Toch nam De Monnik wel het heft in handen. Dat leverde een aantal grote kansen op, maar het duurde tot de 24ste minuut voordat Hylke van Duinen De Monnik langszij schoot. 1-1.
De Monnik ging door met het missen van kansen die ze bij de schaarse tegen aanvallen van BW kregen.
De bal kwam terecht bij Robin de Roos die daarna Ilyas Bahar bereikte die bekwaam De Monnik op voorsprong zette. 2-1. Een perfecte counter.
Chiel de Lange kreeg nog een goede kans maar het bleef 2-1 met de rust.

In de 2e helft hetzelfde spelbeeld en in de 52ste minuut verdubbelde Hylke de voorsprong 3-1.
In de 59ste minuut deden de bezoekers wat terug door de 3-2 te scoren.
Echter 3 minuten later voltooide Hylke zijn hattrick en stond er 4-2 op het bord.
In de 65ste minuut een corner voor De Monnik welke rechtstreeks via de keeper door Robin tot doelpunt werd gepromoveerd, 5-2.
Toch deed BW wat meer mee in de wedstrijd mede omdat De Monnik de concentratie wat liet varen of dat ook wel de vermoeidheid wat ging meespelen.
Dat leidde in de 68ste en de 70ste minuut tot 2 goals van BW. De laatste werd door De Monnik in eigen doel gewerkt. 5-4.
Dus moest De Monnik toch weer even aan de bak en het was aanvoerder Tony Dam die geheel op eigen kracht zich ontdeed van een aantal BW-spelers, inclusief de keeper. 6-4.
Het laatste woord was ook voor De Monnik. Een schot van Ilyas werd gekeerd door de keeper, maar de bal belandde voor de voeten van Chiel, maar schoot deze gemakkelijke ontstaande kans naast. Het laatste woord was toch voor De Monnik toen in de 87ste minuut Robin met een afstandspegel de eindstand bepaalde op 7-4.
Hiermee kwam een einde aan een niet alleen leuke wedstrijd, waarin De Monnik goed speelde, maar ook een nuttige oefenwedstrijd.