Na 4 nederlagen op rij wist De Monnik op zaterdag 26 november deze negatieve serie te onderbreken, door thuis te winnen van VenV ’68 2 uit Garijp met 2-0.
Het ging in de eerste helft redelijk gelijk op, met wat mogelijk over en weer.
De Monnik had weer eens een andere keeper op doel en dat was deze keer Simon van Duinen.
Deze was in het verleden een zeer verdienstelijke voorhoedespeler, maar een blessure hield hem heel lang af van spelen.
Nu dus terug als keeper en deed dat dat meer dan verdienstelijk. Zeker voor herhaling vatbaar.
De Monnik was iets beter, maar wat niet goed verzorgd was, was de eindpass.
Er waren 2 grote kansen van Willem van Bon in de 37ste minuut en Eric Dam in 45ste minuut.
De rust dus 0-0 en daar waren de gasten het meest tevreden mee.

De 2e helft in het begin hetzelfde speelbeeld als in de 1ste helft.
Maar naar het uur nam De Monnik toch het heft duidelijk in handen. Kreeg daarbij een aantal grote kansen, maar de trekker overhalen, ho maar.
In de 74ste minuut kon Eric de bal niet eens in het lege doel krijgen.
VenV tussendoor nog wel een dot van een kans, maar door dat ze elkaar in de weg liepen, ging de bal er ook daar niet in.
De Monnik kwam goed weg, maar ging zelf hart verwarmend op jacht naar een goal en dat zou dan zeker de winst betekenen, dat was wel duidelijk.
Douwe van der Lei werd voorin erbij gezet als onruststoker omdat Eric Dam en Twan Zuidersma het scoren nog achterwege lieten en zo waren er nog wat kansen, en was het in de 80ste minuut eindelijk raak.
Job Smit legde de bal panklaar voor Eric en toen was het eindelijk 1-0.
De zege werd definitief in de 89ste minuut, toen Eric de 2-0 scoorde met zijn 2e goal, na goed storend werk van Douwe.
Toen de prima scheidsrechter Jeroen Frijters voor de laatste keer floot, was de ontlading enorm bij alles wat De Monnik was.
Dat was begrijpelijk, want hiermee werd een wat dalend humeur binnen De Monnik duidelijk in de richting geduwd van het positieve.

Maikel Poortinga was de pupil van de week. Hier op de foto samen met (van Links naar Rechts)
Aanvoerder van VenV, scheidsrechter Jeroen Frijters, Maikel en de aanvoerder van De Monnik Tony Dam die hier ook te bewonderen was in de nieuwe outfit (wedstrijd tenue en trainingspak) die eerder op de dag was uitgereikt door Ger van Langen van Wagenborg Passagiersdiensten, al vele jaren onze hoofdsponsor.
Ger zei dat hij wel verwacht dat De Monnik de negatieve periode vanmiddag een halt toeroept.
Daar hield De Monnik zich aan.
Wagenborg heel veel dank.

Aldert Stielstra