Zaterdag 11 september start na een klein jaar vanwege corona, eindelijk weer de competitie.
Dat leverde allemaal vrolijke gezichten op, immers ieder had er weer zin in.
Zo ook in Kollum waar het 3e team van de gelijknamige naam, de tegenstander was.

De Monnik dat zich in de transfer periode aardig roerde had dus een duidelijk ander team dan waar het de laatste keer mee stopte.
Al eerder werd er afscheid genomen van een 3 -tal spelers en deze week kwam daar Sander Doorn nog bij.
Toch werden er ook een 6-tal spelers aan de selectie toegevoegd, waarvan er in deze wedstrijd 3 hun debuut maakten. Het was dus begrijpelijk dat De Monnik nog wat aan elkaar moesten wennen. Daardoor ging er wel eens wat mis, maar ging er ook vaak wel wat goed.
Ondanks het verlies met 7-5 was het spel van De Monnik niet onaardig.
Al had keeper Siep Oostendorf vanwege de 7 tegengoals zijn debuut vast anders willen beleven.
Nee, dan had debutant Sjoerd Stamhuis een beter gevoel want die opende in de 8ste minuut de score door De Monnik op 0-1 te zetten.
De Monnik had ook het betere van het spel, maar na een kwartier stond het wel met 2-1 achter.
Een minuut later repareerde De Monnik deze achterstand via een strafschop na een overtreding op Tony Dam en feilloos benut door Hylke van Duinen 2-2.
Weer een minuut later stond De Monnik op een 2-3 voorsprong door Erik Dam, welke op in de 32ste minuut er 2-4 van maakte, na een prima voorzet van de 3e debutant Robin de Roos.
2 minuten later kwam Kollum echter weer dichterbij 3-4. Hierna enkele grote mogelijkheden voor De Monnik, waarbij vooral Erik het doel onder schot nam, maar waar de keeper van Kollum steeds een antwoord op had.
Kollum had minder mogelijkheden dan De Monnik, maar had het vizier beter staan en had ook wel enig geluk aan hun zijde en dat kwam tot uiting in de 42ste en 44ste minuut zodat de ruststand kwam op 5-4.

In de 2e helft ging het gelijk op al was Kollum wat dreigender. Toch kwam De Monnik in de 63ste minuut op 5-5 door Peter van de Meer die een vrijetrap knap benutte.
Toch wist De Monnik ook deze gelijke stand niet vast te houden. De 6-5 in de 73ste minuut was trouwens een juweel van een goal met een afstandsschot vanaf 25m.
Weer een afstandsschot in de 76ste minuut betekende de 7-5 en daar had De Monnik geen antwoord meer op.

Al met al was het een leuke, spannende, sportieve wedstrijd, onder goede weersomstandigheden, met een prima scheidsrechter en 2 ploegen die met een prima inzet speelden.
Alleen was de uitslag voor De Monnik een vervelende bijkomstigheid.
Een gelijkspel was de juiste uitslag geweest.
Onder de bezoekers was er ook nog een debutant en wel Jan Bert Arends die in de week de trainingen leid bij De Monnik.
Misschien toch wat indrukken hebben opgedaan?
Volgende week voor De Monnik alweer de kans om zich te herstellen in de thuiswedstrijd tegen VCR2 uit Rinsumageest een dorp waar onze voorvaderen zo leert de geschiedenis, vandaan kwamen.