In deze thuiswedstrijd op zaterdag 06 mei was Friese-Boys (FB) uit Kollumerzwaag de tegenstander en was met 1-4 de winnaar en ook de betere ploeg.
De wedstrijd was nog maar twee minuten oud, toen zich boven het veld een onweersbui parkeerde en scheidsrechter Jappie Poortinga beide ploegen naar de kleedkamer dirigeerde.
Na de hervatting in de vijfde minuut nam FB de leiding na wat aarzeling achterin bij De Monnik.
Na dertien minuten al 0-2 na een eigen goal via een kopbal van Job Smit.
Deze kon ook niet anders, want anders had FB wel gescoord.
De eerste kans van De Monnik kwam in de zestiende minuut. Een prachtige solo van Darryl Eijer die Robin de Roos in stelling bracht die echter faalde in de afwerking.
In de twee en twintigste minuut werd het ook al 0-3, wat ook de ruststand was.
Dat het maar 0-3 stond was vooral te danken aan keeper Peter van de Meer die met prachtige reddingen de schade nog beperkt hield.
Helaas verloor De Monnik ook Maik Hellinga die niet verder kon, toen een speler hard op zijn hand ging staan.

STAKEN

In de tweede helft ging Peter daarmee door, maar kon in de vier en vijftigste minuut de 0-4 niet voorkomen.
Toch deed De Monnik wat meer mee en met name kreeg Kitama (na zowat 2 seizoenen terug van weggeweest) een aantal goede kansen.
Een voorzet van Tony Dam werd ternauwernood gemist en vlak daarna alleen voor de keeper, maar kon deze niet passeren.
Toch kwam De Monnik op 1-4 in de vijf en zestigste minuut door een goal van Twan Zuidersma. 1-4 maar fel betwist door FB vanwege buitenspel, maar dat was het beslist niet.
Kennelijk zat de verontwaardiging hun nog hoog, want vijf minuten later veranderde wedstrijd in de knokpartij.
Daaraan hebben trouwens beide clubs schuld.
De scheidsrechter restte niets anders dan de wedstrijd tijdelijk te staken, om daar even later definitief van te maken.
Daarna besloten de beide clubs om de stand van 1-4 maar als eindstand te noteren.

GESCHIEDENIS: Het onderbreken door onweer is nog nooit eerder voorgekomen in de geschiedenis van De Monnik.
Ook het geheel staken is in De Monnik geschiedenis een unicum. Dat is eenmaal eerder gebeurd. Lang geleden in de vorige eeuw in de jaren 80.
Toen was Jubbenga de tegenstander en was de scheidsrechter iemand van de wal, welke toen door Jubbenga werd bedreigd.
Deze kreeg ook nog te horen, we treffen je wel aan boord. Toen durfde de scheids niet meer met de boot.
Toen maar geregeld dat deze in de stuurhut mocht. Op Lauwersoog moest deze nog een klein uur wachten, voordat Jubbenga toen naar huis vertrok.
De scheids heeft hierna direct de fluit aan de wilgen gehangen.
Betreurenswaardig allemaal.