Zaterdag 16 maart de topper tussen De Monnik, dat in puntenverlies 2e staat, tegen de nummer 1 Jistrum, en dat ook nog bij de koploper thuis.
De wedstrijd startte gelijk op, maar al na 12e minuut kwam Jistrum op voorsprong toen Bram Boersma over de bal heen maaide, en de Jistrum aanvaller een vrije doorgang had richting Monniks invaller doelman Jordy de Vreeze. 1-0.
Deze goal kwam mede door de slechte weersomstandigheden met een harde vlaggere wind welke De Monnik tegen had.
Toch was technisch gezien de eilanderploeg de betere ploeg, maar het was weer Jistrum dat scoorde in de 36ste minuut, nadat Geert de Jong door de benen werd gespeeld, en Jistrum weer een vrije doortocht kreeg. 2-0.
Toch kwam De Monnik vlak voor rust terug op 2-1, en dat volledig op eigen kracht.
Remco Sikkema bezorgde de bal bij Sander Doorn en deze zette prachtig voor, waarna Hylke van Duinen nog mooier in kopte bij de 2e paal. 2-1 rust.

Bij De Monnik was de verwachting dat de achterstand nu met wind mee nog wel kon worden gladgestreken.
Het overwicht kwam ook wel en het was eenrichtingsverkeer op het doel van de thuisclub, maar deze stond ouderwets te verdedigen met alles wat voor hun voeten kwam zover mogelijk weg te trappen. Mooi was anders maar het had wel effect.
Ook ging er veel tijd verloren om maar weer de bal uit de struiken te halen.
De Monnik had dus het overwicht maar echte kansen leverde dit eigenlijk niet op.
Mede ook omdat de eind pass veelal niet goed was, en in dat opzicht werd aanvoerder Daan Bouwknegt die afwezig was, danig gemist.

Het bleef wel een spannende aangelegenheid en de laatste 10 minuten gooide De Monnik alles op de aanval door ook Jasper van de Mey naar de frontlinie te sturen, en ging het achter 1 op 1 spelen. Dat gaf Jistrum meer kans in de counter, en bij zo’n counter kwam De Monnik vlak voor tijd goed weg met een kopbal vlak naast.
Het bleef dus bij 2-1 en daarmee kreeg Jistrum teveel, maar het had wel tot gevolg dat De Monnik zo goed al zeker een kampioenschap kan vergeten.

Aldert Stielstra