Het competitie gebeuren kende in het nieuwe jaar 2024 geen goede start.
De eerste wedstrijd op 20 januari werd afgelast vanwege veldproblemen in Winsum en zaterdag 27 januari ging de thuiswedstrijd tegen Onderdendam 1 verloren met 2-3.

Scheidsrechter Jappie Poortinga had met zijn fluitsignaal nauwelijks de wedstrijd in gang gezet, of De Monnik stond al met 0-1 achter.
Deze stand bleef geruime tijd staan dankzij keeper Coen Bouman, wat geluk bij De Monnik, de paal hielp mee en missers door Onderdendam.
In de achtentwintigste minuut werd het dan ook logisch 0-2.
Een gele kaart (10 minuten met 10 man) bij de gasten leidde ertoe dat De Monnik wat meer in de wedstrijd kwam en dat leverde in de veertigste minuut een vrije trap op welke werd genomen door Maik Hellinga.
Deze plaatste de bal op de lat, maar in de rebound werd deze door Jorin Boerrichter in het doel gewerkt.
De 1-2 was ook de ruststand.

In de 2e helft hetzelfde spelbeeld met een meer aanvallend Onderdendam.
Echter met een enorme inzet met goed verdedigen hield De Monnik stand.
Daardoor ontstond pas in de zevenenvijftigste minuut de grootste kans voor de gasten met de bal op de paal en de rebound met man en macht werd tegen gehouden.
Negen minuten later was het wel raak door een treffer die wat gemakkelijk door De Monnik werd wegegeven.
De echte eerste kans voor De Monnik deed zich voor in de eenenzeventigste minuut, maar Chiel de Lange kreeg de bal niet achter de keeper.
In de tachtigste minuut kwam toch de spanning terug, toen De Monnik een strafschop kreeg vanwege hands, die feilloos door Peter van de Meer werd benut.
In de stand van 2-3 kwam in de resterende tijd wijziging meer.

Het talrijke publiek was getuige van een leuke wedstrijd met Onderdendam als de verdiende winnaar.
Het hard werkende De Monnik miste een aantal vaste krachten en moest dus weer in een andere samenstelling aantreden.
Dat leidde tot een aantal debutanten. De doelpunten maker Jorin Boerrichter en Aard Boersma.

Aldert Stielstra