Zaterdag 24 september startte De Monnik de competitie in en tegen Kollum3 en deed dat met een 4-5 overwinning.
Een detail daarbij is dat ook de voorgaande competitie 21-22 in Kollum van start ging en die competitie ook werd afgesloten thuis tegen Kollum. Net als vorig jaar werd het ook nu weer een doelpunt rijk gebeuren. De Monnik ging voortvarend van start want kwam in de 5e minuut al op voorsprong met een heel fraai doelpunt. Via Maik Hellinga en Erik Dam kwam de bal bij Robin de Roos, die de bal hard in het dak van het doel schoot. 0-1. Lang stond deze voorsprong niet op het bord, want 2 minuten later was het alweer gelijk 1-1. Na 16 minuten haalde Twan Zuidersma van afstand verwoestend uit. 1-2. Dat deed hij 4 minuten later nog een keer, maar toen stond de paal in de weg. De Monnik bleef de wedstrijd dicteren, maar zag Thomas Stal geblesseerd uitvallen. Nog een tegenvaller was dat Kollum in de 33ste minuut op 2-2 kwam. In de 42ste minuut werd het nog erger toen Kollum op voorsprong kwam via een eigen goal van Hylke van Duinen. De 3-2 was ook de ruststand. Doelman Sanni van Polen maakte zijn debuut bij De Monnik en speelde een ongelukkige wedstrijd en werd vervangen door Job Smit. Job was bij het inschieten al geblesseerd afgevallen, maar kon wel keepen. De Monnik begon fel aan het tweede gedeelte, duidelijk op jacht naar het eerste doel, de gelijkmaker en die viel al in de 5e minuut door Erik. 3-3. Broer Tony was direct daarna, na goed doorzetten heel kansrijk, maar schoot naast. In plaats dat De Monnik op voorsprong kwam, was het Kollum die met hun eerste aanval in de 2e helft, na 17 minuten op voorsprong kwam. 4-3. Weer moest De Monnik in de achtervolging. Dat leidde in de 22ste minuut tot de gelijkmaker toen Tony Hylke bereikte en deze het bekwaam afmaakte en nu in het goede doel. 4-4. Even daarna dacht De Monnik op voorsprong te komen maar deze treffer werd afgekeurd door de scheidsrechter, want bij de voorzet zou de bal de achterlijn zijn gepasseerd, terwijl de grensrechter niet eens vlagde. Dit leidde tot irritaties bij De Monnik, die daarna verwoed bleef aanvallen en eigenlijk kon de winnende goal dan ook niet uitblijven. Tot overmaat van ramp viel ook nog de goed spelende Peter van de Meer uit. Maar 5 minuten voor het einde was het Erik die Robin bereikte, en die kon niet meer missen. 4-5. Het gejuich bij De Monnik moet haast op Schiermonnikoog hoorbaar zijn geweest. Eigenlijk was het een hele rare wedstrijd, maar het veel sterkere en goed spelende De Monnik nam verdiend de punten mee naar het eiland. De thuisclub zelf was verbaasd dat het zolang in de wedstrijd bleef. Genoemd nog te vermelden dat debutant in uitwedstrijden Ilyar Bahar een meer dan puike wedstrijd speelde. Aldert Stielstra.