Zaterdag 29 februari stond de wedstrijd De Monnik 1 tegen `t Fean `58 5 op programma. Zoals de traditie leert, had de tegenstander weer eens niet genoeg spelers.
Echter de spelers van De Monnik 1 wilden wel voetballen en stelden voor om de thuiswedstrijd te spelen in Surhuisterveen.
Onder leiding van Jasper van der Meij werd de organisatie opgezet en dat lukte. Op merkelijk is wel dat `t Fean `58 5 nu wel genoeg spelers had.
Deze mentaliteit zegt genoeg. Te treurig voor woorden.

Omdat we nog wat tijd vooraf hadden even met zijn allen een restaurantje bezocht.

De wedstrijd had als scheidsrechter zelfs de voorzitter van `t Fean `58 5, maar deze wilde met ons geen enkel woord wisselen over hun eigen handelen richting De Monnik!! Jaja

Dan de wedstrijd: De Monnik 1 begon goed aan de wedstrijd en kreeg in de eerste minuten enkele dotten van kansen. In de 6e minuut verscheen `t Fean `58 5 voor het eerst voor het Monnik doel en het was direct raak. 0-1.
De Monnik 1 was van slag en dat kwam eigenlijk de hele wedstrijd niet weer in goeden doen.
14 dagen eerder speelde De Monnik 1 ook tegen `t Fean `58 5, en had toen geen enkele moeite met `t Fean `58 5.
Nu moet wel gezegd worden dat er een groot aantal andere spelers in het veld stonden en deze waren vast geleend van de ploegen die in hogere competities spelen.
Veel gebeurde er niet al dient vermeld dat `t Fean `58 5 in 1 minuut 2x de paal raakte.
Daarvoor in de 21ste minuut was De Monnik 1 wel op gelijke hoogte gekomen door een fraaie goal van Simon van Duinen. De wedstrijd had een onvriendelijk karakter en net voor rust ontaarde dat in wat schermutselingen waardoor de scheids toen 2 spelers van De Monnik 1 (Peter van der Meer en Lars Dobbenga)voor 10 minuten uit het veld stuurde.
Deze straf zou dan de 2e helft ingaan, maar in de rust kwam deze leidsman kennelijk tot de conclusie het niet goed te hebben beoordeeld en mochten beide Monniken direct weer meedoen. Het kan geschieden.

In de 2e helft was De Monnik 1 de boven liggende partij. Kreeg kansen maar strandde daarbij veelal op de fantastische keeper van `t Fean `58 5.
Hylke van Duinen verscheen alleen voor deze keeper maar deze leek niet te passeren. Tegen de verhouding in kwamen de bezoekers!!! Op 1-2 in de 21ste minuut.
Daarna begon De Monnik 1 in eerste instantie op jacht naar de gelijkmaker. Het overwicht en de kansen waren voor De Monnik 1 en nam risico’s met hoog verdedigen op de middellijn. Daardoor kon `t Fean `58 5 een paar keer gevaarlijk uitbreken, maar doelman Arjen Koerts was ver voor zijn eigen doel zeer attent.
2 minuten voor tijd dan eindelijk de gelijkmaker toen Hylke de keeper eindelijk kon verslaan.
Maar De Monnik 1 wilde meer. In blessuretijd werd Hylke onderuit geschoffeld wat een strafschop was, maar de scheids een corner toewees.
Echter moest Hylke eerst opgeknapt worden. Dat vond scheids te lang duren en floot toen maar af, zonder de al toegewezen corner te hebben laten nemen.

Kennelijk eigen regels bij `t Fean `58 5. Eigenlijk hadden we zelf een scheidsrechter moeten meenemen, want het was tenslotte onze thuiswedstrijd.
2-2 dus de eindstand en Hylke mocht strompelend naar de kleedkamer.

Omdat de watertaxi pas om 17.15 uur beschikbaar was, werd besloten om bij `t Fean `58 5 in de kantine nog wat te gebruiken om hun clubkas nog wat te spekken, wat eigenlijk op Schier had moeten gebeuren. Het werd al met al een duur grapje voor De Monnik. Dat werd enigszins verzacht door Taxi Drent die het vervoer vanaf de steiger gratis verzorgde.
Hiermee kwam aan een zeer lange dag een einde, met wel een onbevredigd gevoel.