Dat gebeurde zaterdag 12 maart in Oudwoude tegen hekkensluiter WTOC2 met liefst 0-4.
Door o.a. corona gevallen moest interim-coach Eddie Bakker nogal wat improviseren met de opstelling, maar dat weerhield De Monnik niet om al in de 3e minuut de score te openen.
Met een prachtige lob zette Tony Dam, Hylke van Duinen voor de keeper en deze rondde dat direct af. 0-1
In de 19e minuut kwam de kans op 0-2 toen Hylke alles goed deed tot deze de bal in het lege doel plaatste, maar dat te zacht deed, waardoor WTOC nog de bal van de lijn kon halen.
Dat had een goal moeten zijn. Toch fel door met de bestoken van het WTOC-doel met veel corners tot gevolg.
Echter geen goals en soms kwam de thuisclub tot wat druk op De Monnik en dat vooral in de laatste fase.
Vlak voor rust bereikte Tony met een snelle uitval weer Hylke en toen was het wel raak. Dat betekende de 0-2 en eigenlijk wel de genadeklap voor de thuisclub.

De 2 helft dacht WTOC daar even anders over. De aanvallen werden door De Monnik waarin gelegenheid voorstopper Thomas Stal een geweldige wedstrijd speelde, bekwam geneutraliseerd.
3 wissels waren toegepast, waarbij Luuk Verhoog, Tim Vlasma en Douwe van de Lei in het veld kwamen.
De Monnik nam het heft weer in handen Peter van de Meer die deze wedstrijd voorin startte werd teruggehaald naar achter en dat kwam zijn spel te goede.
In de 19e minuut een prachtige corner van mistercorner Tony werd zelfs door Peter prachtig ingekopt. 0-3.
De Monnik was heer en meester, maar goals bleven uit en dat ook in de 36ste minuut toen Hylke weigerde om voor hem zelf een hattrick te scoren.
De 0-4 kwam echter nog wel. Een prachtige lange pass van Douwe werd door Tony fraai op waarde geschat en zo werd de bal binnen gewerkt. Daarmee beëindigde Tony met 3 assist en een goal zijn prachtige wedstrijd.
Met een 0-4 won De Monnik overtuigende de wedstrijd en dat werd met een goed keurende blik aanschouwd door 2 oude rotten van De Monnik die samen al 150 jaar op deze aardkloot rondlopen.
(zie foto’s)

Aldert Stielstra