Kantens 03 oktober. In een verslag van een wedstrijd behoort een scheidsrechter onbeschreven te worden, wat vaak een teken is dat deze het goed heeft gedaan. Je moet al blij zijn dat iemand scheidsrechter wil zijn. Maar als je een goed beeld wilt geven van deze wedstrijd, zeker voor degene die de wedstrijd niet live heeft gezien, moet je het handelen van deze scheidsrechter er wel duidelijk bij betrekken.

Deze was wel heel duidelijk de oorzaak dat De Monnik deze wedstrijd niet won en met 2-2 genoegen moest nemen.
KRC begon met een paar spelde prikjes richting De Monnik doel, maar al snel nam De Monnik de regie in handen.
Dat leidde al na 5e minuut tot de 0-1 door Hylke van Duinen, direct ook zijn eerste in dit seizoen.
Het technisch superieure De Monnik moest toch alert blijven op de uitvallen van de thuisclub. Zo ging een schot van KRC via buitenkant paal naast.
In de 18e minuut kwam De Monnik op 0-2 met een lage schuiver van Bram Boersma.
Toen vond de leidsman het tijd om zich ermee te bemoeien. Keeper Geert de Jong kreeg een vrije trap tegen, omdat hij bij een uittrap met zijn teen over de lijn zou zijn geweest.
Zou kunnen maar de scheids stond zelf in de middelcirkel en kon dat onmogelijk waarnemen.
De vrije trap ging via de paal naast.
Op de andere kant schoot Hylke net naast. In de 31ste minuut was De Monnik dicht bij een treffer, maar Remco Sikkema schoot keihard op de paal.
In de 35ste minuut gaf de scheids volkomen onverwacht KRC een strafschop, zonder dat iemand ook maar wist wat de oorzaak was.
Deze werd wel feilloos benut. 1-2.
In de 39ste minuut zag Hylke een gele kaart voor zijn neus en moest voor 10 minuten aan de kant.
Ook met 10 man was De Monnik de veel betere ploeg. Vlak voor rust kreeg Simon van Duinen nog een geweldige kans maar de bal ging nog net langs de verkeerde kant van de paal. Rust 1-2.

De 2e helft begon rustig zonder dat er kansen waren, tot in de 18e minuut Remco doorbrak en keihard onderuit werd geschopt. De scheids deed niks en de opmerking van Bram leverde hem een gele kaart op en moest De Monnik weer 10 minuten verder met 10 man..
Remco kon niet verder spelen en moest worden vervangen.
De hectiek werd in de 22ste minuut nog groter toen Geert na eerst nog een onterechte vrije trap uit zijn doel ranselde en toen een opmerking maakte, hetgeen hem ook een gele kaart opleverde.
Peter van der Meer nam zijn honneurs over en De Monnik met 9 man verder.
In de minderheid bleef De Monnik makkelijk overeind.
Bram kwam weer terug even later mochten Peter en Geert weer van shirtje wisselen en was De Monnik weer met elf.
In de 73ste minuut leverde dat een grote kans op voor Sander Doorn, maar de keeper redde de situatie. Direct daarop kreeg KRC weer een strafschop na wat geduw in het strafschop gebied, wat erg veel voorkomt, maar die beslissing van de scheids viel te billijken. 2-2.
Daarna ging De Monnik naarstig op zoek naar de winnende treffer, hetgeen in de 83ste minuut wreed onderbroken door een gele kaart van Bram, zijn 2e en dus rood.
Weer verder met 10 man en het offensief van De Monnik leverde niets meer op.
Al deze kaarten kwamen door praten en dat is dom. Je moet zo`n leidsman ook niet de gelegenheid geven om een kaart te trekken, al viel het ook wel weer enigszins te begrijpen gezien het optreden van deze meneer.
4 gele kaarten betekende dat De Monnik deze wedstrijd liefst 40 minuten met een man minder speelde en zelfs even met 9.

Zelfs bij de staf van KRC bekeek men de wedstrijd met gefronste wenkbrauwen. Maar je krijgt toch maar mooi een punt in de schoot geworpen. Zo wil je toch geen punten verzamelen.
Bij de staf van De Monnik dacht men dat er nogal wat tijd bij zou komen, immers was er veel onderbreking geweest in de 2e helft.
Maar nee hoor precies op de 90ste minuut floot de scheids voor het einde, kennelijk om te voorkomen dat De Monnik toch nog zou scoren. Want die kans was groter dat dat KRC dat zou doen. Met deze 2-2 kreeg De Monnik veel te weinig.