Zaterdag 20 april,

Een aantal weken terug werd Birdaard op Schier met 9-0 naar huis gestuurd. De thuisclub had zich in hun thuiswedstrijd goed voorbereid, om in ieder geval een grote nederlaag te voorkomen.
In de wandelgangen noemen ze dat wel de bus parkeren voor het doel.
Dus massaal verdedigen en de bal gunnen aan De Monnik die het verder maar uit moest zoeken om de muur te slechten.
Daar gingen de eilanders niet goed mee om, hielden het spel niet breed, en daardoor werd het nog drukker voor het doel en was er geen doorkomen aan.
Het werd voor De Monnik die ook weer eens een andere doelman had, nog erger.
Halverwege de 1ste helft kwam de thuisclub zelfs bij hun eerste tegenaanval op voorsprong. Met deze prima ingeschoten bal was doelman Bram Boersma volledig kansloos.
Deze 1-0 betekende ook de ruststand. Dus voor De Monnik coach de taak om de puntjes even op de i te zetten.
Hoofdcoach Jan van de Zaag was afwezig en werd vervangen door interim-coach Eddie Bakker.
Er moest ook een grensrechter worden geleverd, maar er was maar 1 voorhanden en dat was Eddie. Dus werd tijdens de wedstrijd de coaching verzorgd door interim 2 de jarige Joeri Dam. Toch een leuk verjaardag cadeautje.

In de 2e helft ging het een stukje beter. De Monnik had nu ook de wat verzadelijke wind mee, en speelde zich de wedstrijd eigenlijk geheel af op de helft van Birdaard.
Er kwamen ook kansen. Peter van de Meer strandde op de keeper, en Geert de Jong zag zijn inzet van de lijn gehaald.
De redelijke keeper van Birdaard had kennelijk een cursus tijdrekken gevolgd, want daar was deze vakkundig in, en zo ging er veel tijd verloren.
Er waren 25 minuten verstreken toen het eindelijk raak was.
Een corner door Tony Dam kwam bij deze terug en zijn 2e voorzet werd door Peter keurig ingekopt. 1-1.
4 minuten later ging Daan Bouwknegt alleen op de keeper af, maar zag dat Hylke van Duinen er nog beter voorstond, waardoor deze niet meer kon missen.
De Monnik op voorsprong. 1-2.
Hiernaar kroop Birdaard wat meer uit de schulp en was er wat meer werk aan de winkel voor het Monnik doel.
Door een intikker van Hylke werd de wedstrijd van alle spanning ontdaan. 1-3.
Die constatering duurde niet lang, want na de aftrap floot de correct leidende scheids voor het einde.
Een dik verdiende overwinning, maar wat ging moeizaam.
Maar niet goed spelen en toch winnen is ook kunst.

Goed om te weten.
In het paasweekend stond voor De Monnik nog een jeugdwedstrijd op het programma.
De Monnik 011 thuis tegen de nog ongeslagen koploper De Fivel 011.
De Monnik jeugd zorgde voor een daverende verrassing door met een soort korfbal uitslag te winnen met 7-6.