Dinsdag 23 april om 16.00 uur was het verzamelen bij het VVV en met de boot van 16.30 uur naar de wal, voor het spelen van een inhaalwedstrijd tegen Ternaard.
Nadat de rest van de selectie vanuit alle windstreken ook waren gearriveerd, kon de wedstrijd beginnen om 18.45 uur.

Op een hard veld met de straffe wind die De Monnik mee had in de 1ste helft, was het moeilijk voetballen.
Al na 2 minuten was de eerste kans voor De Monnik, maar Tony Dam strandde op de keeper.
Een tegenvaller voor De Monnik, toen na een kwartier de doelpuntenmachine Hylke van Duinen de strijd moest staken met een hamstring blessure, en zo zit zijn seizoen er vermoedelijk op.
Zijn invaller was Joris van de Zaag. De wedstrijd kende verder een evenwicht met wat mogelijkheden aan beide kansen, al was Ternaard er in de 35ste minuut dicht bij een treffer, maar de paal gaf voor De Monnik redding.
Het team van Ternaard verschilde nogal van het team toen ze op bezoek waren op Schier en De Monnik toen dik won.
Er waren duidelijk wat spelers geleend van de hogere teams.
De rust kwam met 0-0.

De 2e helft ging op en neer en zo bleef de spanning enorm. Dan weer een poosje dat De Monnik de overhand had, en dan kwam Ternaard weer.
De wind viel geheel weg en dat was in het voordeel van De Monnik die onder leiding van de fantastische spelende aanvoerder Daan Bouwknegt, steeds meer de baas werd in de wedstrijd. Steeds duidelijker werd echter dat wie de eerste goal maakt ook de wedstrijd zou winnen.
Ternaard was daar heel dichtbij halverwege de 2e helft.
Eerst redde keeper Arjen Koerts nog knap, maar de rebound leek er alsnog in te gaan, maar in een uiterste poging wist Geert de Jong de bal nog van de lijn te halen.
Dezelfde Geert verzond 8 minuten voor tijd een prachtige pass naar voren en Simon van Duinen liet de bal stuiten en wist vandaar uit de bal over de keeper te werken. 0-1.
In de resterende tijd speelde De Monnik de wedstrijd bekwaam uit en kwam niet meer in de problemen.
De overwinning werd met gejuich begroet en was zeker gezien de 2e helft verdiend, al had het in Ternaard een prima tegenstander.

Daarna trok een gedeelte van de selectie weer Nederland in, en de andere weer richting Lauwersoog om met de watertaxi om 21.30 uur weer naar Schier te varen.
Er kon worden terug gezien op een zeer geslaagde avondwedstrijd en met 3 punten in de zak werd ook de 2e plaats in ranglijst weer terug gewonnen.

Aldert Stielstra