Zaterdag 06 oktober behaalde De Monnik de 3e overwinning op rij in de competitie, door in Bergum met 3-6 te winnen van BCV4. Dat ging met enige moeite want voor het eerst dit seizoen keek de Monnik met de rust tegen een achterstand aan, en dat met 3-1.

Onder prachtige weersomstandigheden en met onze vaste supporter Jan Smink weer langs de lijn ging  de wedstrijd in het begin gelijk op, al waren de aanvallen van De Monnik wat dreigender.

In de 22ste minuut dacht BCV op voorsprong te komen, maar de treffer ging terecht niet door vanwege buitenspel.
2 minuten later kwam De Monnik wel op voorsprong door Tony Dam, na voorbereidend werk van Hylke van Duinen.
Maar BCV kwam snel terug in de 28ste minuut. Een corner werd ingekopt waarbij de maker volledig vrij werd gelaten.
Een min later 2-1 toen een vrije trap over doelman Arjen Koerts in het doel zeilde.

Net voor rust klopte de buitenspelval niet bij De Monnik en kon BCV de 3-1 op het bord zetten.
De Monnik speelt tegenwoordig vooral bij grote clubs op de bijvelden, en dat betekend bij BCV een forse wandeling, en tijdens deze tocht en in de kleedkamer werden bij De Monnik de puntjes op de i gezet.

Meer druk zetten op de BCV verdediging, en dat had als gevolg dat de thuisclub niet meer rustig kon opbouwen en De Monnik de thuisclub vast zette.

Al in de 50ste minuut leidde dit tot de aansluit-treffer. Met een mooi voorzet van Tony werd de bal door Jasper van de Meij in een keer genomen en hard ingeschoten. 3-2.
In de 55ste minuut viel al de gelijkmaker door aanvoerder Daan Bouwknegt.
Weer 4 minuten later kwam De Monnik op voorsprong door Simon van Duinen. 3-4.

Binnen 20 minuten werd de achterstand omgezet in een voorsprong, en daarna nam De Monnik wat gas terug.
Dat leidde er toe dat keeper Arjen 3 minuten later met een goede redding de gelijkmaker moest voorkomen.
In de 74ste minuut gooide De Monnik de wedstrijd op slot, met een goal van Daan, met wat hulp van de keeper. 3-5.
Wel moest Arjen nog een keer redding brengen, maar 3 minuten voor tijd zette Hylke de 3-6 eindstand op het bord.
De Monnik liep dus geen schade op en behield de koppositie.

Was er wel van enige schade sprake, dan was dat het kwijt raken van een bal. In het begin bij het inschieten ging een bal ver over doel en ballenvanger, en belandde in het nabij gelegen woonwagenkamp, en kwam niet terug.

Aldert Stielstra