Zaterdag 16 februari, in de eerste wedstrijd in de competitie na de winterstop verloor De Monnik in en tegen Stiens 4 met 3-1 van de nummer 2 in de stand.
Hiermee liep De Monnik dus forse schade op in de strijd om het kampioenschap.
Vanwege vele afzeggingen moest leider/coach Jan van de Zaag nogal putten uit de reserve pot van spelers waaruit zelfs good-old Hans Huizing moest opdraven.
Ook had De Monnik weer eens een nieuwe doelman op doel, deze keer in de vorm van Berend Schelvis, die hiermee zijn debuut maakte voor De Monnik.

De Monnik begon niet te best aan de wedstrijd met het vele balverlies.
Uiteraard maakte de vele invallers, dat ze ook niet op elkaar waren ingespeeld, en dat leidde tot wat dreiging van Stiens voor het Monnik doel.
Echter de beste kans was voor Remco Sikkema, die leek een verre bal te halen, maar de keeper kon nog net de bal tot corner verwerken.
De Monnik leek wat beter in de wedstrijd te komen, en juist toen scoorde Stiens in de 26ste minuut de 1-0.
Dit na een enorme mispeer bij De Monnik achterin.
Hieraan was vermoedelijk het hobbelige veld mede debet.
Lang duurde de voorsprong van Stiens niet, want 2 minuten later knalde Robin Misker de gelijkmaker binnen. 1-1
De rust leek te komen met deze stand, maar met het rustsignaal profiteerde Stiens nog van de volgende blunder bij De Monnik 2-1.

Na de hervatting schoot na 2 minuten Remco vrij voor doel over, en in de 5e minuut kwam Stiens op 3-1 toen De Monnik veel te diep stond, en een verre bal in de lege ruimte professioneel door Stiens werd benut door invaller-doelman Jordy de Vreze te passeren.

Daarna speelde de wedstrijd zich hoofdzakelijk af op de helft van Stiens, mede doordat De Monnik wat beter speelde dan in het eerste gedeelte. Dat neemt niet weg dat De Monnik hun slechtste wedstrijd tot nu toe speelde, en dan zal je zien dat het geluk dan ook niet mee zit.
Ook nam de irritatie toe bij De Monnik richting de scheidsrechter, en dient wel gezegd dat deze soms met zijn beslissingen wel duidelijk liet merken welke ploeg zijn voorkeur had.
10 minuten voor tijd moest Geert de Jong bij hem komen voor een gesprek, maar daarin accepteerde deze scheids niet het weerwoord van Geert en zond deze uit het veld.
Ook met 10 man hield De Monnik het overwicht maar kwam niet meer tot scoren.

Nog gezegd, de nederlaag lag echt niet aan de scheidsrechter, deze moet De Monnik echt bij zichzelf zoeken.
Met deze nederlaag verloor De Monnik ook hun ongeslagen status in uitwedstrijden.
De komende 3 wedstrijden speelt De Monnik thuis, tenminste als de tegenstander komt opdagen, want het weg blijven op Schier neemt wel erg grote proporties aan.
Wordt hoog tijd dat de KNVB hier tegen op treedt, buiten het alleen maar voor kennisgeving aan te nemen.
Tenslotte is de KNVB de organisator van de competitie, en horen ze ook te zorgen voor het sportief verloop.

Een hint: hogere boetes?

Aldert Stielstra