Zaterdag 23 april kreeg De Monnik thuis het op de tweede plaats staande Buitenpost op bezoek.
Deze moesten winnen om in de race te blijven voor het kampioenschap en De Monnik was wel weer eens aan toe voor een succesje op eigen bodem.
Alle ingrediënten aanwezig voor een boeiende wedstrijd en dat werd het dan ook. Een wedstrijd die boeide vanaf het begin tot het einde en hield het publiek op het puntje van de stoel.
Het begon al vanaf de aftrap want al na 45 seconden was het raak voor Buitenpost. 0-1.
De Monnik probeerde de schade snel te herstellen, maar was vooral onnauwkeurig voorin. Daarom schoot Tony Dam in de 10e minuut maar eens van afstand en hoe. Het keiharde schot spatte via de onderkant lat achter de doellijn. 1-1.
Daarna ging het redelijk gelijk op met wat mogelijkheden over en weer, zonder dat de doelmannen echt in actie moesten komen.
In de 25ste minuut een vrije trap van Buitenpost waarin doelman Robin de Roos zijn talenten op moest aanspreken.
3 minuten later een geweldige kans voor Hylke om De Monnik op voorsprong te zetten door de bal simpel in een volkomen leeg doel te plaatsen maar schoot naast en dat was een prestatie op zich.
In de 40ste minuut een kanonskogel van Tony die echter net langs de verkeerde kant van de paal suisde. Het was echter Buitenpost die in de 42ste minuut via een corner weer de leiding nam. 1-2. Ieder dacht aan deze ruststand maar dat gebeurde niet. Met de mooiste goal van de wedstrijd kwam De Monnik nog langszij. Met een prachtige bal van Tony richting Twan Zuidersma die al vallend de bal hard in de touwen kopte. 2-2 en toen kon ieder even bijkomen.

Direct na de start van de 2e helft dacht De Monnik te scoren, maar dat ging niet door vanwege buitenspel. Daarna 3 mogelijkheden op rij voor Buitenpost dat nu met de wind meespeelde. Toch was het De Monnik die voor het eerst in de wedstrijd op voorsprong kwam in de 50ste minuut. Het was Douwe van de Lei die op de achterlijn de bal had en waar vanaf die plaats het onmogelijk was om de te scoren maar niet voor Douwe 3-2.
Even daarna hield Robin Buitenpost van de gelijkmaker af, maar die viel toch in de 70ste minuut toen een corner door iedereen werd gemist en bij de verste paal binnen rolde. 3-3.
Direct erna moest laatste man Peter van de Meer het opgeven vanwege knie problemen.
Ook Twan moest worden opgelapt. De vermoeidheid ging bij De Monnik ook meespelen. In de 75ste minuut miste de Buitenpost doelman finaal de bal maar torpedeerde ook daarbij De Monnik speler, maar de bal werd nog van de lijn gehaald dus volgde een strafschop. Felle protesten van de bezoekers maar scheidsrechter Jappie Poortinga bleef terecht bij zijn beslissing. Hylke liet zich niet van de wijs brengen en schoot De Monnik weer op voorsprong. 4-3.
Toch kon De Monnik de voorsprong niet vasthouden en werd het in de 85ste minuut 4-4 nadat een afgeslagen aanval de bal onvoldoende werd weggewerkt en met een droge knal was het raak. Inmiddels was het al wat harder geworden en moest Lars Dobbinga het veld verlaten en de dag verder verwerken op krukken.
Even na de 4-4 ontstond er een heuse opstoot waarbij rake klappen over en weer vielen. Toen de gemoederen wat waren gesust deed de scheids het af met rood voor Peter maar die zat al aan de kant en geel voor een Buitenpost speler. Milt al met al, maar scheids liet weten te beslissen na wat hij zelf had waargenomen. Het was voor Jappie een moeilijke wedstrijd, maar deed dat verder wel bekwaam.
Er kwam al met al nogal wat blessuretijd bij en het was De Monnik die nog een kans kreeg maar de vrije trap van Tony werd door de wisselvallige keeper van Buitenpost uit het doel geranseld. De eindstand van 4-4 was een juiste uitslag van deze prachtige wedstrijd, waarin alle spelers van De Monnik een prima partij speelden, al liet Maik Hellinga in de na interviews weten, dat zijn eigen spel wel wat beter kon. Bij de beleving van De Monnik zit het wel goed dus.
In Buitenpost was het indertijd 3-3 en dus na 2 wedstijden was het 7-7 De Monnik verspeelde toen een 2-3 voorsprong.

Het was trouwens een doelpuntrijke dag bij De Monnik, want de enige jeugdwedstrijd in dit geval de J09 speelde met liefst 7-7 tegen Ternaard. Bij een 7-5 voor De Monnik ging het in extreme nog mis en kennelijk duurde de wedstrijd net wat te lang voor de thuisclub. Het publiek riep steeds dat het tijd was maar dat gold niet voor scheidsrechter Jan Bert Arends, die af floot toen de tijd echt voorbij was en gelijk had ie.