Leens 19 september 2020. Na de goede start van vorige week in en tegen Winsum stond deze zaterdag de 2e competitiewedstrijd alweer op het programma en wel in Leens tegen Leo 2.
Precies om 12.30 uur werd er gestart en stond De Monnik vanwege afwezigheid van de vaste leiding, deze keer onder leiding van interim-coach Theo Doede Stielstra die dat prima deed, getuige de winst van De Monnik met 1-3.

Direct werd duidelijk dat deze tegenstander van een sterker kaliber was dan de tegenstander van vorige week.
Al na 13 minuten een fikse tegenslag voor De Monnik toen Thomas Stal moest uitvallen met weer letsel aan zijn knie, die hem eerder al een jaar aan de kant hield.
Hopelijk valt het mee.

Het ging in deze eerste helft aardig gelijk op.
Zo waren er wat kansjes voor Tony Dam en Hylke van Duinen en bij De Monnik moest doelman Geert de Jong een paar keer attent zijn.
In de 32ste minuut opende De Monnik de score door Remco Sikkema die in de wanorde voor het Leo doel afdrukte. 0-1.
De voorsprong duurde maar 5 minuten, toen de scheids Leo een penalty gaf.
Vanaf de perstribune leek dit een cadeautje, maar daar had de thuisclub lak aan, want de strafschop werd feilloos benut.
Remco miste nog een kans en Sander Doorn viel ook uit met knieklachten.
De 1-1 ruststand was gezien het spelbeeld wel een juiste.

De 2e helft had een ander spelbeeld ,want toen was de Monnik de betere ploeg.
In de 55ste minuut resulteerde dit in een nieuwe voorsprong, toen Remco doorbrak en Hylke goed meeliep en ruimte maakte, maar Remco gaf de bal niet af, en joeg hem hard zelf in de touwen. 1-2. In de 66ste minuut brak Remco weer door maar schoot toen op de paal.
In de 69ste minuut was het wel weer raak door Remco. De 3e voor De Monnik en een hattrick voor Remco.1-3.
2 minuten later had Tony het al kunnen beslissen, maar schoot hard over.
Weer 2 minuten later een voorzet van Remco, waarna Lars Dobbenga een meter voor een leeg doel kon inschieten, maar toen de bal vanwege een polletje wat raar deed, deze finaal miste.
Maar De Monnik had de wedstrijd goed onder controle, al moest Geert in de slotfase nog een verdwaald schot over de lat tikken. Het bleef bij 1-3 en dat was verdiend en genoeg om de koppositie te behouden.

Aldert Stielstra