Zaterdag 10 december was de laatste speeldag voor de winterstop.
Na het debacle van vorige week, was De Monnik zeer gebrand op een succes.
Dat moest dan gebeuren in een thuiswedstrijd tegen Rottevalle.
Op veler verzoek was de wedstrijd een half uur vervroegd, maar dat deerde De Monnik niet, dat fel van start ging en druk zette op het doel van de gasten.
In dit offensief regende het kansen, maar zelfs opgelegde kansen werden gemist.
Van de tegenstander had De Monnik niet zoveel te duchten en daardoor kan doelman Simon van Duinen makkelijk zijn doel schoonhouden.
In de 23ste minuut kwam De Monnik op 1-0. Het werd een gezamenlijk doelpunt van de broers Dam (Eric-Tony) waarbij Tony raak schoot en dit alles na een prachtige voorzet van Robin de Roos.
In de 35ste minuut een vrije trap van Peter van der Meer die werd afgerond door Tony met het hoofd. Dit was als ware een wonder, omdat Tony nooit kopt en ook nog de kleinste van het veld was. Het voldeed kennelijk goed, want in het verdere verloop ging Tony door met koppen.
Pas in de 37ste minuut een mogelijkheid voor Rottevalle, maar Simon werd de situatie meester.
Rust 2-0.

Na begin 2e helft ging De Monnik direct op zoek na de genadeklap voor Rottevalle maar ging ook door met het missen van kansen.
Robin kon een meter voor een leeg doel inschieten, maar gleed weg en viel en miste de bal.
Twan Zuidersma kopte hard op de lat. Langzaamaan kreeg Rottevalle wat meer vat op de wedstrijd, maar dit leidde niet tot grote mogelijkheden.
Wel voor De Monnik toen in de 75ste minuut Joris van der Zaag voor en leeg doel zo lang treuzelde met inschieten, dat een speler van de gasten dacht dan trap in hem maar weg.
Weer 2 minuten later was het wel raak, toen Eric een lange trap van achteren op pikte en daarna de keeper geen kans gaf. 3-0.
Deze treffer werd fel bestreden door de gasten vanwege buitenspel. Het werd er niet vriendelijke op en ontstonden wat opstootjes.
Het was al enige tijd een pittig duel waaraan scheidsrechter Jeroen Frijters de handen en fluit vol had, maar zoals altijd, de wedstrijd prima tot het einde brengt.
Een zuivere goal van De Monnik werd op advies van de grensrechter afgekeurd vanwege buitenspel en toen ging het geprotesteerde nog wat door, waarna de scheids een minuut voor einde het genoeg vond en affloot.
Een leuke wedstrijd, die De Monnik verdiend met 3-0 won en zich goed herstelde en nu met een opgeruimd gevoel de winterstop ingaat. Dat geldt zeker voor Jasper van der Mey, die naar een lange blessuretijd, weer zijn eerste minuten kon maken.
Ondanks de kou was de opkomst van het publiek redelijk, maar de verwarmde tribune zal daar zeker aan hebben bijgedragen. In een volle kantine was het in de derde helft met het WK voetbal ook erg gezellig.

En dan was er nog de bijzondere situatie waarin de grensrechter van Rottevalle na overbodig commentaar een rode kaart kreeg van de scheidsrechter, maar de grensrechter bood direct na het laatste fluitsignaal zijn excuus aan de scheidsrechter aan, waardoor alles toch nog tot een goed einde kwam.
Tijdens de derde helft kreeg deze grensrechter nog uit naam van de scheidsrechter een vervangende rode kaart als aandenken uitgereikt, waarna het nog lang heel gezellig bleef.

Pupil van de week is: Lot Emma Nienke Bergwerff. Zij is de dochter van de nieuwe dokter!