Zaterdag 10 juni kwam er een einde aan het seizoen 2022-2023 met de wedstrijd in Twijzel tegen de gelijk genoemde club.
Op het warme kunstgras in het warme weer werd het een warm geheel, wat uiteindelijk voor De Monnik een dramatisch einde met een 7-1 nederlaag.
Bij De Monnik weer eens een andere doelman, deze keer Job Smit. (Misschien moet De Monnik maar eens de transfermarkt op om een nieuwe doelman).
Precies na negen minuten en zes en vijftig seconden was het al 1-0, maar in de twintigste minuut schoot Tony Dam De Monnik langszij. 1-1.
In de acht en twintigste minuut een prachtige pegel van Sjoerd Stamhuis, even prachtig tot corner verwerkt door de keeper.
De corner werd door de thuisclub weggewerkt en deze tegen aanval werd omgezet in de 2-1 voorsprong door Twijzel.
Vier minuten later was het 3-1.
De Monnik kwam er steeds minder aan te pas en het werd nog voor rust 4-1.
Wel kreeg De Monnik nog een vrije trap op een zeer gunstige plek. Peter van de Meer nam plaats achter de bal om deze te nemen. Resultaat, de bal ging zover over dat ze deze nu nog aan het zoeken zijn.

De tweede helft kwam Job in het veld en werd gastspeler Nick de Bruin de doelman.
Bij de start stond de 5-1 al op het scorebord.
Dat was wat voorbarig, maar in de twee en vijftigste minuut kwam de werkelijke 5-1 op het bord.
Met een goede scheidsrechter in een vriendelijke, sportieve wedstrijd, kwakkelde de wedstrijd zich verder door de tijd. In de twee en tachtigste minuut en in de allerlaatste minuut kwam de 7-1 eindstand tot stand.

Na de wedstrijd hield De Monnik op het veld nog een kleine plechtigheid, waarin afscheid werd genomen van Robin de Roos die 2 jaar speelde bij De Monnik en nu weer terug keert naar zijn oude club Dokkum.
Jasper van der Meij sprak mooie en dankbare woorden en had daarbij de mooie sjaal van De Monnik voor Robin als herinnering. Een sjaal leek betreffende het weer een overbodig ding, maar het zal vast wel weer eens wat kouder worden.
Tot slot had Robin grote waarderende woorden voor De Monnik. Hij had het enorme naar zijn zin gehad.

Hiermee kwam wat het voetbal betreft dus een einde aan een heel matig seizoen. Wat de toekomst betreft, dat zal de tijd wel leren. Deze ligt nu nog in nevelen gehuld.