De week voor de wedstrijd van zaterdag 18 februari in Opeinde tegen ONT4 (Opeinde-Nijega-De Tike), moest leider/coach Jan van der Zaag alles uit de kast halen, om 14 spelers op het veld te krijgen.
De zaterdag lukte het nog om een keeper te lenen van Harkemase Opeinde, zodat de voornaamste positie weer eens een debutant opleverde, en deze Wietse Postma was notabene nog een van de betere van het veld.
Op kunstgras had De Monnik in de eerste helft de harde wind mee. Al in de 10e minuut kwam De Monnik ongelukkig op achterstand, door een van richting verandert schot die onhoudbaar bij de paal in het doel plofte.
De Monnik moest alle zeilen bijzetten om de thuisclub van zich al te houden.
Soms wat te fel en dat kostte Peter van der Meer in de 11e minuut een gele kaart waardoor De Monnik tien minuten verder moest met 10 man.
8 minuten later zelf even met 9 man omdat ook Darryl Eijer geel kreeg.
Deze periode kwam De Monnik goed door en kwam zelfs na een dik half uur op 1-1 (Deze treffer heeft nog een verhaal. De goal werd gemaakt door Maik Hellinga en dat was zijn eerste goal in alle dienstjaren bij De Monnik 1.
Maik kapte met zijn goede rechterbeen zijn tegenstander uit, om vervolgens met zijn linker chocolade been feilloos in te schieten) De vreugde was groot, maar die duurde maar even, want een minuut later kwam ONT alweer op voorsprong. 2-1 was de ruststand.

De verwachting was dat De Monnik het heel zwaar zou krijgen in het 2e gedeelte met de wind tegen, maar daar leek het in het begin niet op.
In de 54e minuut was Robin de Roos dicht bij de gelijkmaker, maar schoot op de paal.
Hierna werd De Monnik wel teruggedrongen, maar verdedigde bekwam met vooral de goed keepende Wietse in de hoofdrol.
Maar na een klein half uur was ook deze kansloos bij de 3-1.
De Monnik moest zich behelpen met speldenprikken, al kreeg Douwe van der Lei nog een goede kans.
Peter trok nog een keer te hard aan de noodrem en moest met rood van het veld.
De Monnik moest dus de laatste minuten met 10 man de wedstrijd uit spelen, maar in de stand kwam geen verandering meer. 3-1.
Wederom dus verlies, maar er waren ook nog wel wat lichtpuntjes. De Monnik kende een debutant in Sil Kakolaar, die De Monnik de rest van het seizoen komt versterken en hopelijk ook daarna.
Verder leerde deze wedstrijd een opgaande lijn en dat geeft hoop voor de komende wedstrijden.