24 juni, De zon schijnt en de temperatuur is precies goed. De springkussens worden opgeblazen, materialen klaargezet, want een goede voorbereiding is het halve werk nietwaar?
Het is nog heel vroeg en daarna gaan we samen met alle vrijwilligers van vandaag, de feestcommissie en het bestuur lekker buiten aan een grote tafel op het veld heerlijk ontbijten.
Daarna weer gauw verder want het zal niet zo lang meer duren dat de eerste kinderen, ouders en de Monnik-liefhebbers zullen komen om 10.00 uur voor de officiële opening van onze 90ste verjaardag.

Onze wethouder van Sport en Welzijn, Ilja Zonneveld, en onze kinderburgemeester Annelie Visser waren hiervoor speciaal aanwezig.
Vanuit de gemeente ontving de vereniging een mooie jubileumvlag die trots door Bote de Jong ( als vaste vlaggenman), in ontvangst genomen mocht worden (en werd daarna ook door hem trots in de mast gehesen).
Annelie ontving van Joris van der Zaag, onze speciale jubileumbal en na het gezamenlijk overtrappen was dan de feestdag onder luid applaus een feit.
Voor de kinderen waren er allerlei activiteiten en in circuitvorm werden daar allerlei spellen op gespeeld.
Na afloop kon er lekker gesmuld worden van de patat en lekkers wat door de Berkenplas gebracht en aangeboden werd.

Vanaf 13.00 uur was het dan de beurt aan de senioren, menigeen heeft na jaren door dit gemengde toernooi weer eens op de grasmat kunnen staan.
En wat een ontvangst was er voor hen.
Door een haag van de jeugdspelers, rookbommen, muziek en applaus werden zij als echte sporthelden ontvangen.
Dames, heren, jong, oud, nog spelend of al jaren niet meer actief, allemaal samen in één groot reünie toernooi, onder het toeziend oog van de wedstrijdsecretaris Eddie de Groot.
Niet alleen leuk om weer eens samen te spelen, maar voor sommigen ook super om elkaar na jaren weer te zien en te spreken.

Maar natuurlijk hoort er bij dit jubileum ook een officieel tintje. Jan Bert Arends nam namens het bestuur van de vereniging het woord om alvast iedereen te bedanken. . .
Een vereniging die niet zonder elkaar kan… draait op enorm veel vrijwilligers en sponsoren die zich allemaal enorm inzetten om te zorgen dat deze springlevende vereniging kan blijven bestaan.
Sommige vrijwilligers doen dat al meer dan 50 jaar…. Anderen net een paar maand, maar dat maakt niet uit, we zijn allemaal een belangrijk onderdeel van de club.
Namen noemen is altijd gevaarlijk want dan bestaat het risico om iemand te vergeten.
En dat zouden we nooit willen.

Toch werden er die middag een paar mannen bijzonder uitgelicht. KNVB- ambassadeur, Sije Heidstra was speciaal hiervoor naar het eiland gekomen en hij mocht maar liefst 5 bijzondere speldjes en oorkondes uitreiken.

Jelle de Jong een gouden speld voor meer dan 26 jaar bestuursfuncties.
Johan Snijdood een gouden speld voor meer dan 23 jaar Consul.
Theo Stielstra een zilveren speld voor meer dan 10 jaren bestuurs- en vrijwilligersfuncties
Jeroen Frijters een zilveren speld voor meer dan 20 jaar clubscheidsrechter, jeugd- bestuur-leider-trainer.
Jan van der Zaag voor meer dan 20 jaar clubscheidsrechter, jeugd-leider-trainer, senioren coachen.

Johan en Theo waren niet zelf aanwezig maar via videobellen gauw op de hoogte gebracht.

Van de KNVB ontving de club een heel mooi bronzen beeld van een voetballer met daaronder de tekst: 1933 – De Monnik- 2023.
Na deze onderscheidingen werd Jelle de Jong nog benoemd als Ere-lid van de vereniging en kon hij samen met Hans Huizing (waarvan het erelid plaatje er nu ook eindelijk was) een mooi plekje uitzoeken op de bijzondere paal waarop inmiddels ook bijzondere namen prijken.

Alle mannen gefeliciteerd met jullie onderscheiding die de KNVB aan jullie toegekend heeft voor jullie vele jaren inzet om het voetbal mogelijk te maken en te houden op het eiland!

Daarna was het wel hoog tijd voor een gezellig hapje en drankje met elkaar.
De BBQ werd aangeboden door de Vrouwe Jacoba, de 4 dames en het Wantij, daarvoor echt heel veel dank!
Met muziek, en een bijzonder goede sfeer werd deze dag succesvol afgesloten.
Een groot compliment voor de (feest) commissie en de vrijwilligers die de hele dag voor ons klaar hebben gestaan!

Dat de Monnik een belangrijk onderdeel vormt van onze samenleving op het eiland blijkt hier wel uit. En dat sport mensen met elkaar verbindt ook. Met elkaar hebben wij een bijzondere prachtige dag gehad! We genieten nog na van de mooie foto`s van Romy Dam en hopen met iedereen samen over tien jaar ons 100 jarig bestaan weer groots te mogen vieren!