Zaterdag 15 september verloor De Monnik met 1-4 van Mildam 2 en 3 in het laatste oefenduel voor de start van de competitie. De bezoekers waren sterker dan de thuisclub, maar dat was niet zo verwonderlijk gezien het feit dat Mildam liefst 4 klassen hoger speelt dan De Monnik. Toch speelde De Monnik niet onverdienstelijk en had in de 1e helft ook nog de felle wind tegen en toch duurde het nog een klein half uur voordat Mildam de score opende. 0-1. Met een mooie kopbal verdubbelde Mildam in de 33e min de score. 0-2. De Monnik probeerde het in aanvallend opzicht wel maar kreeg pas in de 35e min een echte kans maar Simon van Duinen strandde op de keeper. Een min. later zeilde een voorzet van Remco Sikkema tegen de lat. De rust kwam met 0-2.

In de 2e helft had Mildam dus wind tegen maar dat veranderde weinig aan het spelbeeld van de eerste helft en bleven de gasten het meest in de aanval. Daarbij kwam dat Mildam praktisch het hele elftal had gewijzigd, doordat ze met 2 selecties waren. In de 50e min leidde dit tot 0-3. In de 57e min was De Monnik dicht bij de eretreffer maar Remco miste deze. Toch kwam deze treffer wel op het bord in de 67e min. Bij Mildam verkeek men zich op de snelheid van Hylke van Duinen en deze kreeg de bal te pakken en legde deze neer bij broer Simon welke bekwaam afmaakte. 1-3. Kwartier voor tijd kwam de 1-4 eindstand op het bord. In de 80e min moest keeper Jouri Dam weer handelend optreden en verdraaide daarmee zijn knie en moest na het zich laat aanzien met een ernstige blessure het veld verlaten. Peter van de Meer verving hem, maar het voorval geeft toch wel een domper op de voorbereiding van De Monnik.

Volgende week start de competitie met een uitwedstrijd naar Rinsumageest tegen VRC 3.

Aldert Stielstra