Ja Eindelijk. Na een periode van meer dan een halfjaar dus weer eens een wedstrijd voor De Monnik.
De laatste wedstrijd dateerde van 7 maart toen er in Augstinusga met 1-4 werd gewonnen.
Zaterdag 12 september ging de nieuwe competitie seizoen `20-`21 van start.
Dit uiteraard met allerlei beperking van de corona pandemie.
Zo waren er in Winsum geen kleedkamers en kantine beschikbaar en moest op het veld worden omgekleed.
Ook het gesprek vooraf aan de wedstrijd vond plaats op het veld. (zie de foto`s bij dit artikel)

Douchen moest dus thuis plaats vinden.
De vorige competitie werd dus niet afgemaakt. De Monnik stond toen keurig op de 2e plaats. Vanwege het vele niet opkomen van de tegenstander, heeft De Monnik de KNVB verzocht De Monnik in te delen in de reserve klasse 4, dus liefst 2 klassen hoger.
Verwacht wordt dat er nu minder wordt afgezegd, omdat we nu niet meer spelen tegen de laagste team van de tegenstanders.
Verwacht werd ook dat de tegenstand veel zwaarder zal worden.

Daar was zaterdag nog weinig van te merken. In en tegen Winsum (4) had De Monnik geen enkele moeite met deze tegenstander.
In hoog tempo met fris voetbal werd de thuisclub vast gezet. Het duurde echter tot de 38ste minuut, voordat de eilanders door Simon van Duinen op voorsprong kwam door een formidabel afstandsschot in de verre hoek, onhoudbaar voor de keeper, die daarvoor steeds redde op goede kansen voor De Monnik.
Zo verscheen in die periode voor de voorsprong Simon alleen voor deze doelman, zijn broer Hylke liefst 3x, ook Joris van de Zaag en Remco Sikkema konden deze doelman niet passeren.
Dat de ruststand maar 0-1 was, lag meer aan De Monnik zelf dan aan de thuisclub. Bij De Monnik werd achterin ook niets maar dan ook helemaal niets wegegeven.

Het prima spelende De Monnik nam na rust wat gas terug waardoor Winsum wat meer meedeed.
De weer in het doel terug gekeerde Geert de Jong, had het wel wat drukker maar bij De Monnik achterin stond het als een muur.
Na 5 minuten was de eerste kans weer voor De Monnik. Een prachtige solo van Simon strandde weer op de keeper, afgeven was een betere optie geweest.
In de 55ste minuut strandde Remco weer op de doelman en bleef het verschil maar 1 goal en dat is een wankele basis.
Vaak zie je dan, dat de tegenstander dan scoort. Maar aan die onzekerheid maakte Remco in de 68ste minuut een einde door er 0-2 van te maken en een minuut later de 0-3.
Remco had een hattrick op zijn schoen maar dat voorkwam weer de doelman. Ook Joris verzuimde te scoren door naast te schieten en dat was moeilijker dan erin.
In de 83ste minuut werd het toch 0-4 door notabene aanvoerder Jasper van der Meij die laatste verdediger speelde.
Toch kwamen er nog een 2-tal kansen. Sander Doorn miste er 1, al zou die vermoedelijk daarna wegens buitenspel door de prima scheidsrechter zijn afgekeurd, en Joris zag zijn goal wel afgekeurd wegens buitenspel, wat er eigenlijk niet was.

Het bleef bij 0-4 en deze overwinning was meer dan verdiend en dit prima optreden in deze 4e klasse werd dan ook direct gehonoreerd met een koppositie op de ranglijst.
Een zwaluw maakt nog geen zomer.
Of blijkt nu al dat de hand van de nieuwe trainer Jan Bert Arends vruchten begint af te werpen.
We wachten het af.