Hemelvaartsdag 18 mei werd op Schiermonnikoog weer het jaarlijkse toernooi gehouden, genoemd naar veel te vroeg overleden Reinder Sijtsma, speler van De Monnik.
De opening werd verricht door Janbert Arends de vice/loco/interim voorzitter van De Monnik, die nog even in de geschiedenis dook.
Al sinds 1966 wordt dit toernooi gehouden en had de naam Hemelvaart Toernooi en later genoemd naar Bauke Scheffer toen die overleed na een noodlottig ongeluk. Na de wisseling in de jaren tachtig van Friese deelnemers naar Groninger clubs, werd de naam weer Hemelvaart Toernooi.
Midden jaren negentig tot nu, dus de naam van Reinder Sijtsma.
Janbert waarschuwde nog even de gasten (Ezinge, Erven `t Zandt, De Heracliden uit Uithuizermeeden) voor de kracht van De Monnik en dan vooral de 3e helft.
De wedstrijden hadden de vooraf afgesproken tijdsduur van een halfuur, en de ploegen ontmoeten elkaar 2 keer.
De start was de tussen Ezinge en De Monnik. Na tien minuten kwam De Monnik op 0-1 door Twan Zuidersma.
De Monnik bleef iets sterker, maar Ezinge kwam zeven minuten later wel langszij. 1-1.
In de twintigste minuut kwam De Monnik op voorsprong toen Twan keurig voor kopte en Stefan van der Lei even keurig in kopte. De 2-1 was ook de eindstand.

De 2e wedstrijd tussen `t Zandt en De Heracliden eindigde in 1-1.

De 3e wedstrijd ging tussen De Monnik en `t Zandt.
Na vijf minuten kwam het `t Zandt op voorsprong door een ongelukkig eigen doelpunt van Douwe van de Lei, die een voorzet van oud Monnik speler Sander Doorn verkeerd raakte. De Monnik drong vooral in de laatste minuten fel aan. Een harde inzet van Tony Dam ging via de vingertoppen van de keeper op de lat. Dus 0-1 eindstand.

Wedstrijd 4 tussen Ezinge en De Heracliden. Na tien minuten kwam Ezinge op 1-0, maar lang duurde de vreugde niet, want twee minuten later was het alweer gelijk. Het was ook De Heracliden die aan het langste eind trok door een strafschop drie minuten voor tijd. 1-2

In de 5e wedstrijd won `t Zandt met 2-0 van Ezinge en dat was gezien de krachtsverhouding verdiend.

De beslissing moest dus vallen in de wedstrijd tussen De Monnik en De Heracliden. Deze laatste moesten winnen met minimaal twee goals verschil en de nul houden, om een penalty reeks af te dwingen met `t Zandt.
Als De Monnik zou winnen, dan betekende dat de 2e plaats. Dit gegeven leidde tot een spannende wedstrijd, die eindige in 0-1 voor De Heracliden in de laatste minuut van de wedstrijd.

Dat leidde tot de volgende einstand:

1e `t Zandt              3-7 5-2
2e De Heracliden    3-7 4-2
3e De Monnik         3-2 2-3
4e Ezinge               3-0 2-6

Onder prima weersomstandigheden was het een mooi toernooi zonder wanklank.
De prijsuitreiking op het terras werd zeer vakkundig uitgevoerd door JanBert, die afsloot met dank aan alle personen die maar hadden meegewerkt aan het welslagen van het toernooi.
Genoemd nog scheidsrechter Ronny Medema uit Middelstum die haast alle wedstrijden heeft geleid.
Ook nog genoemd Jan Vink die nog op respectabele leeftijd nog steeds mee voetbalt en dat al in twee verschillende eeuwen.
Na een gezellig terras ging ieder weer zijn eigen weg.