Dat gebeurde op zaterdag 19 augustus met de gebruikelijke vriendschappelijke wedstrijd tegen Bloemendaal.
Deze wedstrijd wordt al sinds 1983 gespeeld en dat is dus 40 jaar geleden.
Aantal is echter 38 dit vanwege het niet spelen in coronatijd. Al deze tijd is vanuit Bloemendaal Marcel Balm de organisator. Deze hield vooraf dan ook een korte toespraak. Hierin werden een aantal personen van De Monnik naar voren gehaald om het speciaal gemaakte vaantje in ontvangst te nemen.
Dat waren Jan Boerema die meedeed in de allereerste in 1983, en Aldert Stielstra als organisator.
Vanuit het huidige bestuur Janbert Arends die de opdracht kreeg dat er nog vele jaren mogen bijkomen.

Nadat de afstand bediening van het scorebord was teruggevonden en scheidsrechter Jeroen Frijters voor de eerste keer op de fluit blies, kon de wedstrijd beginnen. Die was nauwelijks zes minuten oud toen Bloemendaal(verder genoemd BL) op voorsprong kwam 0-1.
Bij De Monnik weer eens een nieuwe doelman en wel Coen Bouman. Deze zorgde er persoonlijk voor dat BL niet verder kon weglopen. Het werd zelfs op het halfuur 1-1 door een zeer knappe goal van Twan Zuidersma die naast het doel op de achterlijn de bal toch in het doel kreeg. 1-1.
Maar die stand stond maar een minuut op het bord Bl scoorde 1-2 en nog voor rust de 1-3.

In de 2e helft hetzelfde spelbeeld. BL in de aanval en De Monnik die zich moest beperken tot verdedigen. Maar deed dat wel bekwam. De Mooiste kans was zelfs voor De Monnik toen Ivan Boukamp alleen voor de keeper de bal niet in het doel kreeg.
Ook kreeg De Monnik een paar corners. Tot minuut zeventig werd er niet gescoord, maar toen kwam BL op 1-4 en zes minuten later stond het zelfs 1-6 wat ook de eindstand was. Dus een forse nederlaag, maar het was voor De Monnik wel een nuttige wedstrijd. Nog een toernooi en een oefenwedstrijd voordat de competitie begint, waarin De Monnik dit jaar uitkomt in de reserve 5e klas en dat is een klasse lager dan het vorige seizoen.
Met nu alleen met clubs uit provincie Groningen, hoopt men bij De Monnik op meer succes.