Zaterdag 23 september startte voor de 45ste keer op rij de competitie, en dat werd direct ook de meest dramatische.
Dat gebeurde in Appingedam. Een zodanige afstand, dat het nauwelijks te doen is met de tijd tussen half 11 en half 4 boot.
Afgesproken werd de wedstrijd te spelen in 2x 40 minuten en de rust te verkorten naar 5 minuten op het veld.
Ook verloor De Monnik met liefst 6-2, maar wat veel dramatische was dat De Monnik doelman Fokko van de Zee, welke De Monnik deze dag leende van Be Quick Dokkum, bij een duel zeer ernstig gewond raakte en met de ambulance moest worden vervoerd.
De wedstrijd werd uiteraard niet meer hervat.

De wedstrijd ging in het beging gelijk op. De eerste kans na een kwartier was voor De Monnik van Remco Sikkema, maar die strandde op de keeper. Daarna werd DVC Appingedam langzaam aan wat sterker, en moest keeper Fokko een paar keer handelend optreden.
In de negen en dertigste minuut kon deze niet bij een goede voorzet en toen was het makkelijk scoren voor de thuisclub 1-0.
Drie minuten later was het na hands van Job Smit 2-0 toen de penalty werd benut.

Het begin van de 2e helft was De Monnik geheel de kluts kwijt en binnen drie minuten stond het 4-0.
Het drie minuten spel kreeg een vervolg toen een vrije trap van Erik Dam in de rebound door Timo Lachtenberg tot de 4-1 maakte. De voortreffelijke scheidsrechter legde de bal zes minuten later op de stip, waarna Peter van de Meer hard de 4-2 maakte.
In de vijf en twintigste minuut kreeg Erik een gele kaart en moest voor vijf minuten eruit. Een minuut later profiteerde DVC al van de man meer situatie en dat betekende de 5-2. Weer vijf minuten later werd het 6-2 en beslist was het.
Een positief puntje voor De Monnik was de intree van Jasper van de Meij, na een zeer lange tijd van afwezigheid.
Deze invalbeurt was van korte duur, want twee minuten later gebeurde het ernstige vooral met Fokko, en dat was einde wedstrijd.
De winst van DVC was verdiend, maar viel wel wat te hoog uit.

Tot slot:
Fokko ook vanaf deze plaats heel veel sterke bij je herstel.
DVC wat is de betekenis daarvan. Je denk dan aan de Dockermer Vlaggen Centrale, of Dames Voetbal Club. Maar moet echter zijn Damster Voetbal Club Appingedam.
Interimcoach was Eddie Bakker die de afwezige coach Jan van der Zaag verving.
Deze werd als grensrechter vervangen door Erwin Frijters.
Naast Fokko had De Monnik nog 2 gastspelers en wel Timo Lachtenberg en Johannes Hoekstra.
Laten we hopen dat deze wedstrijd niet de voorbode is van het nieuwe seizoen 2023 – 2024.
Voor het eerst in Appingedam en daar kwam een oud eilander Toxopeus op af. Deze had het eiland al op 1956 verlaten. Gelukkig was Jan Smink onze trouwe supporter aanwezig, om wat geschiedenis met deze man door te nemen.