Zaterdag 09 november stond de wedstrijd De Monnik 1 tegen Zwaagwesteinde 4 op het programma.
Echter deze thuiswedstrijd werd op verzoek van Zwaagwesteinde (Afkorting ZW) gespeeld in ZW.
Toen De Monnik startte met het spelen in competitie verband in het jaar 1979 – 1980 had ZW toen de twijfelachtige eer om als eerste vereniging niet te komen opdagen op Schier vanwege tekort aan spelers.
De meeste spelers van nu zullen dat niet weten, want die waren toen nog niet eens op de aarde.
Maar gelukkig beschikt De Monnik nog over een oude archivaris.
Dat dit omdraaien van de wedstrijd nu ook de oorzaak was van het tekort aan spelers, was dan ook een logische gedachte van De Monnik zijde.
Maar dit bleek niet het gevolg te zijn.
De return staat gepland op 16 mei van het volgend jaar en dan wil ZW er een lang weekend van maken op Schier. De hoop is dan dat het weer wat aantrekkelijker zal zijn.
Genoeg voorspiegelingen en dan nu de wedstrijd.

De wedstrijd ging gelijk op met wat kleine mogelijkheden voor beide doelen en het was dan ook meer dan logisch dat de rust kwam met 0-0.
Wel was in de 16e minuut aanvoerder Tony Dam uitgevallen die in een duel zijn knie zodanig blesseerde dan verder spelen niet mogelijk was, en dat moet worden gevreesd dat Tony lang niet zal kunnen spelen.
Bram Boersma die zijn eerste minuten maakte dit seizoen, was zijn prima vervanger.

Het beging van de 2e helft hetzelfde spelbeeld tot dat in de 55ste minuut ZW via een vrije trap op voorsprong kwam. De Monnik schrok wakker, niet dat ze daar voor slaperig over het veld liepen, maar het tempo ging omhoog en de druk op het ZW doel werd verhoogd.
Vorig seizoen had De Monnik weinig moeite met ZW, maar dat was nu anders. De oorzaak was dat ZW teams had samengevoegd tot 1 team dat dus duidelijk in kracht was toegenomen.
Er kwamen kansen voor De Monnik maar de gelijkmaker liet op zich wachten. Met nog een kwart te spelen overwoog coach Jan van de Zaag om Peter van der Meer naar het front sturen. Echter toen schoot Peter keihard een vrije trap achter de ZW doelman. 1-1.
Toen toch dat idee laten varen en Peter achterin te laten. Peter die als vervanger van de afwezige Geert de Jong achterin was opgesteld, speelde een dijk van een wedstrijd. Duidelijk toch de man van de wedstrijd.
Intussen ging De Monnik door op jacht naar de voorsprong en die kwam dan ook een klein kwartier voor tijd. Een prachtig goal van Joris van de Zaag die soleerde langs een aantal tegenstanders en ging een een-tweetje aan met Hylke van Duinen en rondde bekwaam af.
Dit leidde tot grote vreugde bij De Monnik die gezamenlijk het feestje vierde op een hoek van het veld.
5 minuten voor tijd viel de beslissing. Een verwoestend schot van Peter kon de keeper niet onder controle krijgen en Bram was er als de kippen bij en joeg de bal hard en hoog in het net. De overwinning was binnen maar toch moest keeper Jordy de Vreeze zich nog even strekken om een tegentreffer te voorkomen.

De Monnik op de 3e plaats staande klom hierdoor naar de 2e plaats omdat de clubs bovenin tegen elkaar speelden en daarin won Broekster-Boys met 2-3 van De Lauwers.