Zaterdag de laatste competitiewedstrijd thuis tegen Zwaagwesteinde 4. Deze werd gewonnen met een grote uitslag van liefst 9-2.
Na het missen van wat kansen werd het in de 12e minuut 1-0 door Simon van Duinen. 1-0.
Hylke van Duinen was wonderbaarlijk snel genezen van zijn hamstringblessure, maar zijn vizier was nog niet op niveau. Dat hield de gasten enigszins in de wedstrijd met zo nu een dan een spelde prikje. Halverwege de 1ste helft noopte het warme weer tot een drinkpauze.
Sommige vonden het genuttigde wat lauw, maar ja, het vocht kwam nou eenmaal niet uit de bierkraan.
In de 37ste minuut verdubbelde De Monnik de voorsprong tot 2-0 door Simon, die via de rug van een tegenstander raak schoot. 2-0 ook de ruststand.

Keeper Geert de Jong die een gemakkelijk middagje had, was even niet bij de les en zowaar in de 47ste minuut werd het 2-1.
Nog steeds had Hylke het vizier niet goed staan, maar in de 58ste minuut was met een droge knal de ban gebroken. 3-1.
In de 60ste minuut knalde Tony Dam op de lat en 4 minuten later had Hylke het ritme scoren weer te pakken en dus 4-1.
Weer 3 minuten later stelde Hylke zijn broer Simon in staat er 5-1 van te maken.
In de 70ste minuut meldde Zwaagwesteinde zich weer eens voor het Monnik doel en zowaar uit een corner werd het 5-2.
Met voetbal konden de gasten niet mee komen, in tegenstelling waren ze wel aanwezig met gezeur en gemopper.
In de 72ste minuut bracht Tony met een droge knal de stand op 6-2.
Interim-coach Eddie Bakker zag samen met het publiek concentratie verlies bij De Monnik en dat leidde tot een strafschop voor de bezoekers. Geert had de concentratie inmiddels terug en ramde de strafschop uit zijn doel en daarmee had hij zijn eerdere misser goedgemaakt.
Vanaf de zijkant van het doel over de keeper in de verste hoek betekende 7-2 door Simon. Peter van de Meer had nog energie over en had met een goed doorzetten zijn goal te pakken en De Monnik haar 8ste. 8-2.
In de 85ste minuut maakte Simon er 9-2 van en was de weer prima scheidsrechter Jeroen Frijters het gezeur en gejammer van de gasten meer dan zat en floot de wedstrijd in de boeken.
Dat kwam de bediening van het scorebord wel goed uit, want een tiende goal past niet op het scorebord. Eindstand 9-2.
De Monnik was al zeker van de 2e plaats maar gaf daar dus nog wat glans aan.
Daar kwamen nog enkele leuke cijfers bij. Jistrum werd kampioen met 8 punten voorsprong maar De Monnik had het betere doelsaldo van 54 tegen 53.
Klein verschil maar in het maken van doelpunten was het verschil aardig groter, met 88 goals tegen Jistrum maar 71.
Met tegengoals was het andersom De Monnik liefst 34 en Jistrum 18.
De Monnik won van de 20 wedstrijden er 13, werd er 3 keer gelijk gespeeld en 4 keer verloren.

40JAAR
Hiermee eindigde het seizoen 2018-2019. Daarmee werd een mijlpaal gehaald van 40 jaar achtereen in de competitie gespeeld te hebben.
U denkt nu 40 jaar!!!! Inderdaad en ook bij uw verslaggever gingen de gedachten even terug naar 1979. Die was toen in die tijd heel nadrukkelijk bij de opstart optrokken.
Hier was toen ook steun van de gemeente nodig en daar had ook de gemeenteraad een stem in. Daar gingen toen stemmen op om maar niet te veel te investeren want na 5 jaar was het toch wel weer over. Ach het mis hebben met 35 jaar, dan kan gebeuren.

BARBECUE
De dag van het eerste team werd `s avonds afgesloten met een barbecue op ons eigen terras.
Na een paar korte toespraken door Eddie Bakker en Geert de Jong werd er gretig gebruik gemaakt van het door Ivan Donders gebakken vlees.
Om 21.00 uur trok het gezelschap zich terug in de kantine om gezamenlijk de CL-finale te bekijken. Daar de meesten voorstander waren van Liverpool werd dat ook gezellig daar Liverpool ook nog de winst naar zich toe trok.
In de pauze van deze wedstrijd werden door de feestcommissie van het eerste team Geert de Jong en Peter van de Meer enkele persoonlijke prijzen uitgedeeld (2 stuks) maar met goede ideeën kunnen dat er volgend jaar meer zijn.
Nu werd eerst de gouden zaag uitgedeeld voor de beste verdediger en dat werd Jasper van de Meij.
De gouden schoen voor de meest scorende speler ging naar Hylke van Duinen.
De meningen daarover waren wel wat verdeeld want de andersdenkende dachten aan zijn broer Simon.
Dat zal nog worden uitgezocht en daar zal u ongetwijfeld van horen. Feit is wel dat de prijs ten alle tijden binnen de Fam. Van Duinen blijft.

Grote dank gaat uit naar het kantinepersoneel voor de voortreffelijke organisatie tot zelfs aan het financiële toe. Geweldig Dank.
Na de 2e helft Liverpool ging met meezingers van uit de boxen het feest nog wel even door.

Foto`s: Chalanta van Kammen