Buitenpost zaterdag 25 september behaald De Monnik het eerste puntje in deze competitie door met 3-3 gelijk te spelen tegen het 4e team van Buitenpost en dat na een voorsprong van 1-3.

Dus wat pech en daar begon het ook al een beetje mee, want Maik Brugsma overleefde de warm-up al niet en kon dus niet starten.
De Monnik stond deze middag o.l.v. interim-coach Eddie Bakker, dat in de 14e minuut op 0-1 kwam door een eigen goal van de thuisclub na een voorzet van Robin de Roos.
Na een aantal goede reddingen van de keeper van Buitenpost, moest in de 17e minuut De Monnik keeper Rutger Otto zijn 1ste redding doen, maar op het halfuur werd het toch gelijk, met een schuiver vlak langs de paal.
Dat was pas het 2e schot van de thuisclub tussen de palen. De andere schoten vlogen de omliggende bossen in.
Simon van Duinen strandde daarna weer eens op de thuisclub keeper en moest daarna geblesseerd de strijd staken.
Ketama Dam die zijn debuut maakte kwam hem vervangen, en deze was daarmee de 7e debutant voor De Monnik in deze nog prille competitie.
Met 1-1 kwam de rust.

In de 2e helft kwam Jacob Riemersma in het veld voor Lars Dobbenga en in de 56ste minuut kwam De Monnik op 1-2 toen Erik Dam een voorzet van Hylke van Duinen op waarde schatte.
In de 64ste minuut werd Erik neergelegd en de penalty die volgde werd door Hylke benut al zat de keeper er nog dichtbij, maar het schot was hard genoeg. 1-3.
In de 63ste minuut was Hylke dicht bij de 1-4, maar schoot op de lat.
2 minuten later kreeg Erik een kans die moeilijker was te missen dan om erin te schieten. Hij deed het eerste.
Direct daarna liep Robin tegen een gele kaart aan en moest De Monnik 10 minuten met 10 man verder.
Buitenpost rook hun kans en kregen ook nog een strafschop na hands van Erik. Dat betekende 2-3. Toch scoorde De Monnik de 2-4 maar deze treffer van Hylke werd na het vlagsignaal van de grensrechter afgekeurd wegens buitenspel en dat was minimaal een twijfelachtige beslissing.
Enige voorkeur voor de thuisclub van deze grensrechter, was wel waarneembaar.
Hierna kwam De Monnik onder zware druk te staan en leidde in de blessuretijd in de 92ste minuut tot de gelijkmaker 3-3.
In de 94ste minuut floot de scheidsrechter deze wedstrijd naar het verleden.
Een mooie wedstrijd waarin De Monnik best leuk speelde en was objectief gezien deze gelijke stand wel een goede afspiegeling van de wedstrijd.

Aldert Stielstra