Zaterdag 29 september kwam De Monnik op eigen veld tegen Stiens met een team dat op liefst 6 plaatsen afweek van het team dat vorige week won van VCR.
Dat had als oorzaak dat 6 spelers disciplinair door de vereniging waren geschorst.
In een spannende wedstrijd kwam De Monnik al snel in de 3e minuut op achterstand.
In de 7e minuut viel al de gelijkmaker door Arjen Koerts die eigenlijk had moeten afgeven, maar dacht ik doe het lekker zelf met een prachtige schuiver. 1-1
In de 11e minuut nam De Monnik de leiding door Joris van de Zaag.
De Monnik bleef wat sterker, en in de 21ste minuut had Arjen nu wel moeten afgeven, want zijn inzet strandde nu op de keeper.
Een minuut later toch 3-1 met een bekeken kopbal van Hylke van Duinen. De Monnik werd wat slordiger en dat leidde vlak voor rust tot 3-2 ruststand.
In de 53ste minuut herstelde De Monnik de marge van 2 weer door een goal van Gert Reitsma. 4-2 Maar Stiens bleek een taaie ploeg en was niet van plan zich gewonnen te geven. Nadat Stiens in de 60ste minuut de paal had geraakt, kwamen de gasten in de 62 en 63ste minuut zelfs langszij. 4-4
2 minuten later brak Hylke door, maar de keeper was ver uit zijn doel, en stuitte deze met de handen en dus hands.
De wedstrijd werd prima geleid door Jeroen Frijters, die deze dag zijn 50ste verjaardag beleefde en mede daardoor de keeper maar niet bestrafte met een rode kaart.
In de klasse waarin De Monnik nu speelt mag doorlopend gewisseld geworden. Daar maakte coach Jan van de Zaag geregeld gretig gebruik van, met als gevolg dat op een gegeven moment werd waargenomen dat De Monnik maar met 10 man speelden. Hoe lang dat heeft geduurd was onduidelijk maar het aantal van 11 werd in ere hersteld.
De Monnik was gebrand op de volle winst en nam alle risico’s door achterin 1 tegen 1 te gaan spelen. Stiens kwam echter niet meer onder de druk van De Monnik vandaan, maar hield wel stand.
Door wat oponthoud in de wedstrijd kwam er nog al een aantal minuten bij. In de 93ste minuut leidde dat tot de volle winst voor de thuisclub, toen aanvoerder Daan Bouwknegt uit een moeilijke positie de bal bij de verste paal achter de keeper kreeg. 5-4
Eigenlijk had deze heerlijke wedstrijd een gelijkspel wel verdiend, maar dat mocht de enorme vreugde bij alles wat De Monnik was, niet drukken.