En dat zelfs in een uitwedstrijd op zaterdag 19 oktober.
Dat ook nog in een echte derby tegen onze buur Zeester in Zoutkamp.
Vanaf het begin werd het een krankzinnig spannende wedstrijd, waarin fouten werden gemaakt, maar dat droeg daar ook in mee.
In de zevende minuut was de eerste kans voor De Monnik, maar nog in dezelfde minuut was die er ook voor Zeester.
Een minuut later kwam De Monnik op voorsprong door een goal van aanvoerder Tony Dam. 0-1. Hierna ging de wedstrijd op een neer en op het half uur kreeg De Monnik weer eens een onnozele goal tegen.
Toen een verdwaalde voorzet net over keeper Robert Jannaschk en net onder de lat in het doel plofte.
De Monnik was de wat betere ploeg maar in de stand veranderde tot de rust niets meer.

Vanwege een blessure bleef Peter van Meer achter in de kleedkamer, wat wel een adderlating was voor De Monnik.
In de tweede minuut van de 2e helft was de eerste kans ook weer voor De Monnik, maar Joris van de Zaag schoot voorlangs.
Een boogbal van Zeester belandde op de lat. Maar toch waren de meerdere mogelijkheden voor de eilanders en had de keeper van Zeester het aardig drukker dan Robert.
Zo miste Simon van Duinen een goede kans.
Dat De Monnik niet scoorde was vooral doordat de Zeester keeper een aantal voortreffelijke reddingen in huis had. Toch was de thuisclub wel dicht bij een treffer toen Robert werd gepasseerd, maar Maik Hellinga met een uiterste inspanning de bal nog van de lijn haalde.
In de laatste tien minuten kwam Peter toch weer terug in de wedstrijd als een soort stormram om toch voor de volle winst te gaan.
In de vierde minuut van de blessuretijd lukte het. Daar had hij wel de hulp van de keeper bij nodig, die een voorzet van Simon onder zich door liet klippen(zijn enige foutje) en was het een koud kunstje voor Peter om de bal binnen te schieten. 1-2
Even na de aftrap floot de voortreffelijk scheidsrechter voor de laatste keer en had De Monnik de fel begeerde winst binnen.
Een gelijkspel had ook niet misstaan, maar als er dan toch een moest winnen, dan was dat toch wel De Monnik.

Tot slot:
Onze nieuwe aanwinst Maarten de Roon was vorige week al ingevallen en kreeg in deze wedstrijd weer wat meer minuten van coach Jan van de Zaag.
Daar tegenover staat het vertrek van Floris Rademakers die zijn geluk weer ergens anders gaat zoeken, dan op het eiland.
Een paar oudgedienden van De Monnik, tegenwoordig bejaarde supporters Jan Boerema en Herman Kok waren ook mee. Zouden ze vaker moeten doen.
Tevreden en opgetogen ging het gezelschap op enkelen na terug naar Schier.