De monnik

In het jaar 1933 is de naam “De Monnik” voor onze voetbalclub ontstaan. De naamgevers konden toen niet voorzien wat voor gevolgen dat zou hebben voor onze gemeenschap, waarin “De Monnik” in veel hoofdstukken in de eilander geschiedenis een hoofdrol heeft gespeeld.
De oprichters hebben daarvoor destijds een solide basis gelegd. Kameraadschap en enthousiasme is door de tijd heen gebleven, niet alleen voor de spelers, leden, sponsors en donateurs, maar ook binnen het bestuur, jeugdbestuur en niet te vergeten bij de trainers, begeleiders, kantinepersoneel en al die andere vrijwilligers. Zonder hen zou het verenigingsleven als een kaartenhuis in elkaar zakken. Niet te vergeten de namen die betrekking hebben tot de oprichting van de club. Johnie Mekel uit Winsum(Gr), zijn vader had een drukkerij, en verder Henk Schuurman, een stiefzoon van de toenmalige eigenaar van het strandhotel Dhr Zeeff en onze eerste voorzitter S. de Ruiter.

Geschiedenis

De Monnik speelt pas sinds 1979 competitie verband bij de KNVB maar de club bestaat toch echt al langer. Al in de jaren `20 werd er op het eiland gevoetbald maar een vereniging bestond er nog niet. De zeevaartschool beschikte wel over een elftal en werd er tegen badgasten gespeeld. Een jaar werd er in competitieverband gespeeld 1933/1934 en hierna ging De Monnik weer verder met het spelen van vriendschappelijke wedstrijden. In 1966 begon men met het organiseren van het welbekende “Hemelvaarttoernooi”, het tegenwoordige “Reinder Seitsma toernooi”. Ook in die tijd speelde men regelmatig een partij tegen FC Groningen.

De Monnik-oud GVAV

Vanaf `79 dus weer competitie verband met 2 seniorenteams en een D team. In 1980/`81 kwam er zelfs nog een seniorenteam bij en ook de jeugdafdeling werd uitgebreid met een C team.
Ook de middenstand schaarde zich toen aan de zijde van De Monnik en kon men zich verheugen op bijv. tassen, kleding en andere attributen. Deelname aan de competitie hield tevens in dat de financiƫle gevolgen groter zouden zijn dus werd de oudpapierploeg opgericht waar de club tegenwoordig bijna niet meer zonder kan.

Steaua Boekarest was te gast in 1983 en won met 0-24. (Ze zouden het volgend seizoen europacup 1 winnaar worden)

In 1984 kreeg men de eerste shirt sponsor nl Wagenborg passagiersdiensten en deze is nog steeds hoofdsponsor van het 1e elftal. (zie ook sponsors) Voor het eerst kampioen werd De Monnik in het jaar 1990 In 1993 realiseerde men zelfs de bouw van een tribune en hoewel men op het voetbalgebied steeds op hetzelfde niveau bleef ging men financieel en qua sponsoring steeds verder vooruit waardoor de club nu een prachtige en gezonde vereniging is.
Mede ook door de veldreclame en de oudpapierploeg zullen menige clubs aan de wal jaloers zijn op zo`n accommodatie, toeschouwersaantallen en sponsorbeleid.Na FC Groningen en Steaua Boekarest kwam ook het Heerenveen van Foppe de Haan op bezoek en ook deze keer werd de uitslag erg groot 0-21
In 2003 ging de Monnik als enige amateurclub uit de onderste regionen zelfs op een heus trainingskamp naar Mallorca. Voor de toenmalige selectie een onvergetelijke reis. Het europese avontuur werd afgesloten met een avondwedstrijd tegen de plaatselijke club Can Pastilla. (9-2)
De Monnik kende de laatste jaren op sportief gebied nogal wat ups en downs met als dieptepunt het voetballen in de reserve-klasse wat door diverse redenen geen andere optie was.
Ook het verlies van voorzitter Jan Berend Bazuin in 2013 was een zwarte bladzijde in de historie van de club. Bazuin was een boegbeeld van de club en heeft de fundering gelegd voor wat de club tegenwoordig heeft bereikt.
Hoogtepunten zijn toch elk jaar weer de toernooien zoals het Reinder Sijtsma Toernooi, Kallemooi Toernooi en sinds 2014 ook het toernooi om de JB trofee. Maar ook het jaarlijkse waddentoernooi, elk jaar gehouden op een ander waddeneiland , is al sinds jaar en dag een dingetje waar veel spelers naar uitkijken.

2017 was een goed jaar voor de Monnik met een uitstekende terugkeer naar de standaardklasse en zelfs een 2e elftal. Een nieuw hekwerk om het veld, een vernieuwde tribune en een nieuw systeem voor het ophangen van reclame borden.

Op 23 juni 2018 zal men het 85 jarig bestaan gaan vieren, een mijlpaal in de historie van de Monnik.

Nog steeds is men nu bezig om de club beter en mooier te laten worden mede dankzij de inzet van talloze vrijwilligers die deze fantastische club een warm hart toedragen. Als u dus ooit op dit toeristisch stukje Nederland komt vergeet u dan niet om ook eens bij het “stadion” langs te fietsen.